Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2017. november 1., szerda

QR-kódok - Kiterjesztett valóság az iskolai kiállításon

Ötletek iskolai kiállításokhoz 2.

Előző posztomban egy valóságban létrehozott gondolattérkép készítésének fázisait osztottam meg. A gondolattérképet iskolánk jubileumi ünnepségére készítettük egy kedves kolléganőmmel, Keszte-Orvos Krisztivel.
Úgy alakult a jubileumi feladatok elosztása, hogy nekem jutott a kiállítás szervezésének szép, ám felelősségteljes, nem könnyű feladata. A kérés úgy szólt, hogy a kiállítás ne foglaljon túl sok helyet, ne legyen túl nagy. Természetesen, megint Krisztit kértem meg, hogy segítsen a megvalósításban.

Hosszas töprengés után úgy döntöttem, hogy a kiállítás több egységből fog állni, az egyik fő elem egy képgyűjtemény lesz.
Elkezdtem tehát 25 év, negyedszázad képanyagát átnézni, átválogatni. Sok-sok napon, estén keresztül válogattam a digitális képeket és a papíralapú fotókat, amiket ráadásul be is kellett szkennelnem. A képek javát tematikus rendben a Google Fényképek alkalmazásába töltögettem fel. Ezekből válogattam aztán annyit, amennyi két paravánon elfér.


A paravánokat Kriszti rendezte, csinosította. A képeket egyszerű A4-es írólapokra nyomtattuk ki. A design a következő lett: a feliratokat régiesre színezett iskolai címkére írtuk zsinórírással. Azt gondoltam, hogy csak a Mozabook program tud csodálatos magyar zsinórírást produkálni, de szerencsémre ráleltem egy szabadon letölthető írott magyar betűkészletre.

A Google fotókba témánként albumokba rendezett képeket megosztottam, QR-kódokkal elérhetővé tettem.

A képek közé iskolai életre jellemző képecskéket helyeztünk, azokat is régiesre színeztem.

School vector created by Macrovector - Freepik.com

A kis képek forrása:
Macrovector: Decorative reading learning singing and playing football school children with backpack doodle sketch vector illustration. Freepik. URL: Designed by Freepik [Utolsó letöltés: 2017. november 1.]

A kiállítás másik fő része a régi püspöki iskola és a mi mostani iskolánk bemutatása. Ezt szöveges elemek és tárgyi emlékek alkotják. Az írásos anyagok válogatása, rendezése, koncepcióba illesztése sok fejtörést okozott, végül a válogatás fő szempontja az lett, hogy a ma iskolába járó tanulóinknak legyenek érdekesek az információk. Mivel nem akartam sok, unalmas szöveget kitenni, ezért a "kiterjesztett valóságot" hívtam segítségül. A tárlókba és a középső paravánra válogatott anyagok kiegészülnek a QR-kódok segítségével megszerezhető plusz információkkal. A kiegészítő szövegeket és képeket a Google Drive-ba töltöttem fel, megosztottam, majd QR-kódokat készítettem hozzájuk.
A régi, 1872-től 1948-ig működő püspöki iskolára vonatkozó anyagokat vintage keretekbe helyeztem, és a régies hatás kedvéért félfamentes rajzlapra nyomtattam ki. A mai iskolánkhoz kapcsolódó szövegekhez modern keretet alkalmaztam. Merryweather és Raleway betűtípusokat használtam.

S hogy figyelmesebben nézzék meg a diákok a kiállítást, 11 kérdést (a 11. kérdés becsapós, elgondolkodtató) állítottam össze, amit papíralapon és online is megoldhatnak a tanulók. Az online kitölthető tesztet a Google Űrlap alkalmazásával készítettem, majd megosztottam, s ehhez is QR-kódot gyártottam.

De hogyan is készítettem a QR-kódokat?

A QR-kódokat bármilyen okostelefonnal leolvashatjuk, csupán egy ingyenes kódolvasó programot kell a telefonra telepíteni.
Itt most nem foglalkozom sem a QR-kódok történetével, sem a felépítésével, sem a fajtáival, csupán avval, hogy az interneten található tartalmakat hogyan lehet a segítségükkel megosztani.

1. Fotók esetén
Feltöltöttem a Google Fényképekbe a képeket, albumokba rendezve. Az albumokat megosztottam.
A címsorból kimásoltam a linket (nem alkalmazható a megosztható link kimásolása, mert az már egy rövidített URL), majd megnyitottam a Google fiókhoz tartozó URL-cím rövidítő (URL Shortener = https://goo.gl/ ) alkalmazást. Itt beraktam a dobozba az album hosszú linkjét (Simplify your links), majd a "Shorten URL" paranccsal lerövidítettem.


Fent megjelent a rövidített URL, amit leokéztam ("Done"). Megjelent egy új sorban az eredeti URL, mellette a létrehozás dátuma, majd a rövid URL, s végül egy szám. Ez utóbbi statisztikai adat, azt méri, hogy hányan kattintottak erre a címre.

Menjünk rá erre a sorra, vigyük az egeret a statisztikát mutató szám mellé, ahol 3 pötty jelenik meg. Kattintsunk rá! Három sor jelenik meg: 1. Analytics Data (itt nézegethetjük, hogy hányan, honnan néztek rá a linkünkre); 2. QR Code; 3. Hide URL (evvel rejthetjük el a rövidített linket).

Kattintsunk a másodikra, azaz a QR Code-ra! S készen is van a megosztható QR-kódunk! Álljunk az egérrel a kódra, jobb klikk, s a Kép mentése másként utasítással mentsük el a képet/kódot. Ha a Done-ra kattintunk, elfogadjuk, de egyben be is zárjuk a kódot.

A kódot képként illeszthetjük be bármilyen dokumentumba. A fentebbi módon létrehozott kód egy kis kép, 150x150 pixel nagyságú. Ezt akár pici, 3 cm-es nagyságban is használhatjuk kinyomtatva, mert az okostelefon jól fogja értelmezni.
Ha mégis nagyobb képet szeretnénk, akkor mielőtt bezárnánk a generált kódot, kattintsunk jobb klikkel a képre, s válasszuk a Kép megnyitása új lapon utasítást. Menjünk át az új lapra. A címsorban látjuk, hogy a kép 150x150 nagyságú:
https://chart.googleapis.com/chart?cht=qr&chs=150x150&choe=UTF-8&chld=H&chl=https://goo.gl/oSXeaG

A két 150-es számot írjuk át a címsorban pl. 300x300-ra, nyomjunk entert, ekkor duplájára nő a kép. Így jó minőségben is lehetőségünk adódik nagy kód alkalmazására.

2. Szöveges dokumentumok
Feltöltöttem Drive-ba a dokumentumot. Létrehoztam egy megosztható linket, amit betettem az URL-cím rövidítőbe. Innen aztán ugyanúgy jártam el, mint a fotóalbumoknál.

3. Google űrlap
Az űrlap megosztható linkjéből alkossuk meg a fentebbi módon a QR-kódot.

Igazán nem nehéz feladat! S az eredmény biztosan meghálálja a befektetett időt és energiát!
Azt tapasztaltam, hogy a kiállítást nézegető gyerekek boldogan fedezték fel, hogy mi rejlik egy-egy kód mögött, sőt annak is nagyon örültek, hogy végre legálisan használhatták a telefonjukat az iskolában.

Tanács, sőt! kötelező feladat:
Ha elkészültünk a kódokkal, ellenőrizzük telefonunkkal, hogy jól működnek-e! Kínos lenne, ha nem az a tartalom jelenne meg az adott helyen, amit elképzeltünk, vagy egyáltalán nem is lenne a kód mögött semmi.

S végül két ötlet:
1. Érdemes a kódokat pl. egy word dokumentumba átmásolni, s melléjük írni, hogy mihez készítettük, mit takarnak.
2. A Google fiókunk URL Shortener oldalán nézegethetjük a statisztikai adatokat, hogy hányan is voltak kíváncsiak a kód mögé rejtett tartalomra.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése