Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2020. december 8., kedd

Rovásírási segédlet digitális táblára és Google Diákra

A segédlet megalkotásának ötlete akkor merült fel, amikor egy könyvtári projekthez rovásírásos szöveget szerettem volna alkotni. Némi keresgélés után többféle letölthető fontot találtam. Mivel a témában kevéssé vagyok járatos, megkerestem kollégámat, Nagylaki Andrást - aki avatott szakértője a magyar őstörténetnek, a rovásírásnak és a cserkészetnek is -, hogy tanácsot kérjek tőle a választást illetően.

Szerinte a letölthető fontok nem felelnek meg teljes egészében a mai magyar nyelvnek, ezért ő kézzel rajzolja a rovásokat. A leghitelesebbnek Forrai Sándor 1995-ben véglegesített ábécéjét tartja, alapnak azt használja.

Mivel egyrészt nem tudok szépen rajzolni, másrészt szerettem volna egy újrahasznosítható alapot készíteni, úgy döntöttem, hogy összeállítok magam egy digitálisan sokszorozható ábécét. Alapul a kollégám által javasolt Forrai-féle ábécét vettem alapul.

Forrása:

Rovás Infó: Forrai végső ABC-je - 1995. In: Rovás Infó, 2014.02.04. URL: http://rovas.info/2014/02/forrai-vegs-abc-je-1995/ [Utolsó letöltés: 2020.12.08.]

A Rovás Infó honlapon közölt képből alkottam meg Photoshop segtségével a betűket.

Januárban digitális táblára készítettem el az anyagomat (Promethean tábla - flipchart), ma pedig - a könnyebb elérés miatt - Google Diákra is átmásoltam. 


A használat megkönnyítése érdekében mindkét anyag tartalmaz használati útmutatót. 


Az oldalak szerkezete, tartalma megegyezik, de a flipcharton sokkal igényesebben, pontosabban lehet dolgozni a betűkkel, mint a Google alkalmazásában.

A flipcharton a betűk végtelen számban sokszorozhatóak, ez a lehetőség nem létezik a Google Diákban (csakúgy mint PowerPointban sem), ezért ebben minden betű 15 példányban szerepel. A szövegalkotáshoz kiválaszott betűket a betűkészlet feletti részben, a rácsok segítségével lehet pontosan elhelyezni. 


Ha elkészült a kívánt szöveg, akkor például képmetszővel tudunk kivágást készíteni, s másolással tudjuk beilleszteni képként, tegyük fel, Word dokumentumba.

A letöltött flipchart fájlt, illetve a Google Diákos fájlt kezeljük mesterfájlként, abban ne dolgozzunk. Másolással hozzunk létre új fájlt, használjuk azt! A 4. oldalt többszörözzük, ügyelve arra, hogy mindig maradjon egy érintetlen, eredeti üres oldal. A munkánk végén töröljük ki a szükségtelen oldalakat!

Végtelen hosszú szöveg alkotására nem alkalmasak az oldalak, ezért tördeljük meg a szöveget, majd a metszett képeket egymást követően illesszük be a másik dokumentumba.

Példaként megmutatom, miért is alkottam meg ezt a segédletet:


A 2020. évi magyar kultúra napjára készített feladatsor első eleme ez a kép volt.


A Promethean táblán megnyitható flipchart letölthető innen: Segédlet rovásíráshoz

A Google Diákkal készített anyag letöthető innen: Google Diák Segédlet rovásíráshoz

Remélem, hogy munkámmal segítségére lehetek a történelemtanároknak, a cserkészeknek és a rovásírást használni kívánó embertársaimnak!


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése