Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2017. február 9., csütörtök

A magyar kultúra napja - kódfejtő feladatokkal

Az előző bejegyzésemben egy digitálisan (online) játszható, kultúra napi feladatsort osztottam meg. Ennek szerkesztésével egy időben készítettem egy "kincskereső" játékot is, mely öt feladatot tartalmaz. A foglalkozásokat 6-7-8. osztályosokkal, 2-3 fős csapatokra osztva tartottuk.
A feladatokat és a kellékeket a könyvtár olvasótermében, a játék helyszínén helyeztem el, némelyiket eldugva, némelyiket látható helyen.

A játék kerettörténete a következő:
"Budapest hírhedt bűnbandája el akarja lopni a Himnusz kéziratát. Segítsetek megakadályozni a rablókat! Menekítsétek el a kéziratot egy biztonságos helyre, a költő halálának helyszínén lévő emlékházba!
A kéziratot titokzatos körülmények között, többszörös védelemmel őrzik Budapesten, a nemzet könyvtárában, az Országos Széchényi Könyvtárban, pontosabban a Kézirattárban. A széf kinyitásához több kód helyes ismerete szükséges. A kódokat ismerő személy jelen pillanatban nem érhető el, ezért Nektek kell azokat megfejtenetek! A bűnözők már órák óta próbálkoznak, ezért igyekeznetek kell, hogy megelőzhessétek őket gonosz tettük végrehajtásában! 40 perc áll a rendelkezésetekre!"

Az első feladatot adjuk át a tanulóknak, mellékeljünk hozzá egy Kölcsey életrajzot és egy "mentőövet"; ez utóbbit a játék folyamán egy elakadás során használhatja fel a csapat.
Minden feladat végén egy kód található, mely a leírt instrukciók segítségével elvezet a következő rejtvényig. Az 5. feladat végén megszerzett kód segítéségével lehet kinyitni a "kéziratot" tartalmazó "széfet", azaz egy dobozt, melyet egy 3 jegyű számzáras lakat véd. (Számzár több helyen is kapható, én olcsót kerestem, mert az is megfelel a célnak.)

A feladatok, a kellékek és a helyszín előkészítése több órát vesz igénybe, de megéri a fáradság, mert a gyerekek többsége örömmel vesz részt a kódfejtésben.


A legmacerásabb a selejt könyv dobozzá alakítása volt, ennek módjáról több videó is található a világhálón. Kimetszettem a könyv lapjait, majd kartonból keretet ragasztottam a könyv hátsó kötéstáblájára.

A kirakókat, korongokat, mentőöveket lamináltam, hiszen ezeket újra és újra fel tudjuk használni.

A feladatok:
(1.) 5 kérdéses kvíz Kölcseyről
(2.) Kirakó - a Himnusz kottájának kézirata, rajta 3 kérdés, mellette kis feladatlap


(3.) Snotes korong - 4 névvel (A korong Snotes alkalmazással készült.) A könyvdobozban található a vonatkozó feladatlap is.
(4.) Irodalmi atlasz használata - Kölcsey élete: események, helyszínek (Irodalom szövegek, képek, térképek tükrében. Bp.: Cartographia, 2010. 56 p. CR-0140).
Az atlasz elején helyeztem el a feladatlapot. (Kérésre szívesen elküldöm az atlasz vonatkozó oldalát szkennelt változatban.)


(5.) Keresztrejtvény - Himnusz 1. versszak

Néhány kép az egyik foglalkozásról:

A kódfejtős foglalkozáshoz szükséges anyagok letölthetők egyben! 

Ehhez az alábbi két mezőt szükséges kitölteni: 


Letöltés utáni teendők:
- Feladatok - egyoldalas nyomtatás, szétvágás - minden csapatnak 1 példány
- Instrukciók, megoldások - nyomtatás 1 példányban - Mentőöv - minden csapatnak legyen 1 darab - Esküvői meghívó - 1 példány
- Snotes korongok - nyomtatás, laminálás, szétvágás - minden csapatnak 1 korong
- Himnusz kotta kirakó - nyomtatás, laminálás, metélés 10-12 darabra - minden csapatnak jusson 1-1 kirakó
- Kölcsey életrajza - Wikipédia szócikk - 1-4. oldal nyomtatása elégsége - minden csapatnak 1 példány
- Egyéb dekorációs elemek - 1 példány

9 megjegyzés :

  1. Annyira jó benézni Hozzád! Ma is tanultam valamit. :) Snotes korongot készítettem a Kinizsi projekthez.

    VálaszTörlés
  2. szia, nagyon tetszett a leírás. Hogy játszottátok? Egyszerre több csapat is játszott a könyvtárban, vagy csak egy?

    VálaszTörlés
  3. szia, kérdéseim:
    -az Erkel-es borítékokat eldugtad a könyvtárban? vagy ki tetted szem előtt?
    amikor a könyves dobozt keresi az egyik csapat, a másik csapatok ezt nem látják? Meg azt is hogy honnan vette le a könyvet?
    - a 4. feladatnál a 4 db könyvet kiteszed valami asztalra? (vagy hogy kell megkeresniük?)
    - az atlaszokat is kiteszed egy asztalra? (vagy hogy kell megkeresniük? várom válaszod

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A foglalkozás a könyvtár olvasótermében zajlott. Ott helyeztem el mindent. Elég jól átlátható a terület, így könnyen észre lehetett venni a szokásos berendezéstől eltérő dolgokat. Egy asztalra, falhoz támasztottam egy faliújságot, amire feltettem egy Kölcsey- és egy Erkel-képet, valamint a Himnusz kéziratát és kottáját. Itt helyeztem el az esküvői meghívó egy másolatát. Az asztalra, a faliújság elé tettem két borítékot, az egyiken Kölcsey, a másikon Erkel felirat volt. A Kölcseys borítékban annyi lap volt elhelyezve, ahány csapat játszott, a felirat mindegyiken: "Keress másik borítékot!" Az Erkel borítékban helyeztem el kis tasakokba rendezve a Himnusz kottakéziratából készített kirakókat, annyi példányban, ahány csapatunk volt. A faliújságon elhelyezett meghívó közelébe tettem egy dobozt, aminek a tetején ugyanaz a meghívó szerepelt. Egyértelműen a dobozban kellett keresni az 5. feladatot.
      A 4. feladathoz egy másik asztalon, feltűnő helyen állítottam ki a négy könyvet. Lényegében mellettük helyeztem el a 3 féle atlaszt.
      A szabaduló szobákban is keresgélni kell, ez nem okoz különösebb gondot a gyerekeknek sem. Keresik a szokatlant, a megszokottól eltérőt.
      A könyves doboznál felügyelni szoktam, figyelem, hogy a helyére kerüljön vissza. Addig nem mehet oda másik csapat, míg az előző nem rakta helyre. Nem volt gond nálunk, eléggé széthúzódott időben a csapatok munkája, nem is figyelték egymást.
      Egyéb felmerülő kérdéseidre is szívesen válaszolok!

      Törlés
  4. Szia!
    Nagyon tetszik, meg szeretném valósítani, sajnos az atlasz nincs meg s a könyvtárba se lehet bemenni lefényképezni.
    Elkérhetem az oldalt?
    e-mail: tikinelli@gmail.com
    Köszönettel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kinga!
      Megkaptam, nagyon szépen köszönöm.
      Nagyon hálás vagyok.
      Köszönettel:
      Nagy Kornélia

      Törlés
  5. Kedves Kinga!
    Nagyon tetszik a kódkereső játékod! Szeretném megvalósítani ezért küldtem hozzáférési engedély kérőket.
    Előre is nagyon köszönöm!Tubáné Edit

    VálaszTörlés