Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2019. augusztus 14., szerda

Plakátok az Egyetemes Tizedes Osztályozásról


Lassan az ötödik tanévet kezdjük meg a már nem is olyan új iskolánkban.


Úgy gondolom, ideje kicsit megfrissítenem, kiegészítenem a könyvtár dekorációját! Régóta tervezem már a könyvtári osztályozási rendszerről (ETO-ról) illusztrált posztert és képes polcjelölőket készíteni, de nem nagyon találtam megfelelő, stílusban összeillő képeket, annak ellenére, hogy már elég régóta használom anyagaim díszítésére a freepik oldalán található grafikákat.

(Régebben Az információ és az ember c. tankönyv1 körös ábráját használtam, de azt meguntam, valami eltérőre vágytam.)

Olvasgatás közben bukkantam a Bangkokban élő Katie Day blogján2 egy érdeklődésemet felkeltő bejegyzésre, amelyben iskolai könyvtárak számára tervezett Dewey-féle tizedes osztályozást összefoglaló posztereket osztott meg szabad felhasználásra. Gyönyörű grafikák, jó ötletek! Az anyagok letölthetők, vektorgrafikus programokkal szerkeszthetők, de sajnos, nekünk, magyaroknak nem megfelelőek, hiszen az angolszász országokkal ellentétben, ahol a Dewey-féle tizedes osztályozást (DDC) használják a nyilvános és iskolai könyvtárak, mi Európában ennek módosított változatát, az Egyetemes Tizedes Osztályozást (ETO) alkalmazzuk.

Tehát a Katie Day blogjáról letölthető anyagok átdolgozásra szorulnak. Emiatt felvettem a kapcsolatot Katie-vel, aki engedélyezte hogy a grafikákat átdolgozzam, adaptáljam. Köszönet érte!

Időközben (talán 1,5-2 éve) a Photoshopról áttértem a számomra sokkal hasznosabb vektorgrafikus programokra, így könnyedén láttam hozzá a gyönyörű grafikák, poszterek magyarításához. Közben persze sokat tanultam a program használatáról, szóval kész haszon volt a poszterek elkészítése: ötvöződött a szórakozás a munkával és a tanulással. :) Eddig a vektorgrafikus képeket csak más formátumokba exportálgattam, alakítgattam a különböző munkáim igényei szerint, de most már a komolyabb szerkesztést és a plakátkészítést is kipróbáltam!

Katie honlapján két különböző stílusú anyagot találunk, nehéz volt választanom, ezért mindkettőből készítettem egy-egy A3-s méretű posztert. Azért ekkorát, mert ennek kinyomtatása nem lehetetlen iskolai körülmények között.


A plakátokat pdf-ben osztom meg, a felbontásuk A3-s méretben érvényesül.

1. verzió - Maggie Appleton munkája átdolgozva - letölthető innen
2. verzió - Natasha Potzsch munkája átdolgozva - letölthető innen

Remélem, tetszenek az anyagok! És remélem, hogy hiba/túl_sok_hiba nincs bennük. (Ha lenne, szívesen veszem az építő kritikát!)

Terveim szerint polcjelölőket is készítek, ezeket is szeretném majd megosztani, de előbb ki kell találnom, hogy milyen módon tudom a magam igénye szerinti tartókat elkészíteni. (A grafikák már készen vannak!)

A polcjelölőkről szóló poszt innen is megnyitható!

Források:

1. Homor Tivadar - Mészáros Antal: Az információ és az ember. Könyvtárhasználati ismeretek 13-18 éves tanulók számára. Szeged, Mozaik, 1999, 141 p.

2. Day, Katie: Dewey Designs to Share [blog]. Bangkok, szerzői kiadás, 2016.08.30. URL: [Utolsó letöltés: 2019.08.14.]

3. Freepik. Graphic resources for everyone [online dokumentum]. H.n., Freepik Company, cop. 2019. URL: https://www.freepik.com/ [Utolsó letöltés: 2019.08.14.]

4. Design Bundles [online dokumentum]. H.n., Font Bundles, cop. 2019. URL: https://designbundles.net/free-design-resources [Utolsó letöltés: 2019.08.14.]


Frissítés - 2021.11.27.

Ugyanezekkel a grafikai elemekkel készítettem könyvtáram és a látogatók számára őrjegyeket és könyvjelzőket. A poszt innen is elérhető.


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése