Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2019. augusztus 28., szerda

Polcjelölők - a szakirodalom raktári szakjelei

Ígéretemhez híven megosztom az előző blogbejegyzésben említett szakirodalmi polcjelölők letölthető anyagait.

Az inspirációt a Bangkokban élő iskolai könyvtáros, Katie Day blogján1 találtam, aki gyönyörű grafikákkal díszített, letölthető posztereket, polcjelölőket és egyéb könyvtári dekorációs elemeket osztott meg szabad felhasználásra. Mivel ők a szakirodalom felosztására a Dewey-féle tizedes osztályozást használják, a letölthető anyagok számunkra csak átdolgozással felelnek meg. Felvettem a kapcsolatot Katie Day-jel, aki engedélyt adott Natasha Potzsch anyagának átdolgozására.

"Munkámhoz" segítségképpen a Könyvtári raktározási táblázatokat2 használtam.

Iskolánkban 1-12. osztályos évfolyamok tanulnak, ezért a fiatalabb tanulók elkülönített állományrészben találhatják meg a nekik szóló ismeretközlő és szépirodalmi könyveket. A polcjelölők az ezen állományrészben történő eligazodást hivatottak segíteni.

Miután elterveztem a feliratokat, ki kellett találnom az applikálás módját. Körbenéztem a világhálón, milyen polcjelölőket használnak a könyvtárak, aztán azt, hogy milyeneket lehet beszerezni, ezek után hoztam meg a döntésemet, amit nagy mértékben befolyásolt az is, hogy lehetőségem van 3d nyomtatót használva, saját tervezésű "műanyag" (PLA3) termékeket előállítani. Hosszas gondolkodás után Tinkercad tervezőprogrammal megterveztem egy két részből álló ablakos keretet. Ezek a darabok szolgálják a kétoldalas felirat tartását. Persze jól megszenvedtem a program használatával, mert ez volt az első alkalom, hogy teljesen magam hoztam létre 3d-s (igaz, nagyon egyszerű) tervet.


Neki is fogtam a jelölők gyártásának fehér színű PLA szállal. Egy darab előállítása 2 óra 20 percbe telik, ezidáig négyet nyomtattam ki, most készül az ötödik. Összesen 9 darabra van szükségem.


Tegnap nyomtatás közben elkészítettem a szakjeleket 7x7 cm-es méretben TW Cen MT betűtípussal. Alapul a Natasha Potzsch poszterének átdolgozott, magyarított anyagát vettem, onnan könnyűszerrel átmásolgattam, aztán alakítgattam a grafikákat. A 9 darab fül ráfér 3 db A4-es lapra.


A kész, kinyomtatott grafikákat kivágtam, párosan összeragasztottam ragasztó stifttel, majd a fehér keretekben UHU kézműves ragasztóval rögzítettem.

Íme az eredmény!


Természetesen készítettem egy tervet, amit vastagabb (pl. 160 grammosnál nehezebb) kartonból lehetne kivágni, majd ugyanúgy összeragasztani, mint az általam készített darabokat.


A polcjelölők dokumentumait ezúttal is pdf-ben osztom meg.

1. Grafikák - letölthető innen
2. Keret (kartonhoz) - letölthető innen

A későbbiekben a kiemelt szépirodalmi állományhoz is szeretnék hasonló, könyvtári ábécével ellátott jelölőket készíteni, de legközelebb majd csak október végén lesz rá lehetőségem.
Szívesen fogadok javaslatot Tőletek arra, hogy mit lehetne még készíteni, írjátok meg bátran!

Források:

1. Day, Katie: Dewey Designs to Share [blog]. Bangkok, szerzői kiadás, 2016.08.30. URL: [Utolsó letöltés: 2019.08.14.]
2. Könyvtári raktározási táblázatok. Budapest, Könyvtári Intézet, 2001, 98 p.
3. Mi az a PLA? [blogbejegyzés]. Komárom, Ökotermék, 2019.03.06. URL: [Utolsó letöltés: 2019.08.20.]

Frissítés - 2021.11.27.

Ugyanezekkel a grafikai elemekkel készítettem könyvtáram és a látogatók számára őrjegyeket és könyvjelzőket. A poszt innen is elérhető.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése