Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. január 8., vasárnap

Petőfi 200 - Ötlet 1. - Képgenerálás DALL-E-vel

 Kétség sem fér hozzá, eluralta a gondolataimat a mesterséges intelligencia.

Diákok az iskolai könyvtárban Van Gogh stílusban 
 

Nyáron mély benyomást tett rám Kazuo Ishiguro disztópikus regénye, a Klara és a Nap. Az eredmény, amit a tudomány fejlődése okozhat, inkább elborzaszt és elszomorít, mint lelkesít. (A regényről itt olvasható egy kiváló kritika.)

Csodálatos, egyúttal hátborzongató, hogy az MI segítségével teljesen valósághű képeket, hangokat stb. állíthatunk elő! Csodálatos, ha az új termékeket valamilyen nemes cél, például az oktatás szolgálatába állítjuk. Hátborzongató, ha megtévesztésre, csalásra, átverésre használják fel azokat.

A DALL-E alkalmazás számomra jó példa arra, hogy figyelemfelkeltő, szórakoztató, tanító jellegű, jogtiszta képeket alkothassunk. A DALL-E szöveges leírások alapján generál mindig négy képet; minél pontosabb meghatározásokat adunk, annál pontosabb (elképzeléseinkhez passzoló) eredményt kaphatunk. (A projektről itt olvashatunk egy összefoglaló leírást.) 

Természetesen először könyvekkel, iskolai könyvtárral kapcsolatos képeket generáltam: könyv, könyvolvasás különböző stílusokban.

Pointillista stílus

Mondrian stílus

Könyvek Van Gogh stílusában

Miért ne használhatnánk az alkalmazást másra is? Petőfi születésének 200 éves évfordulójára én is több ötlettel készülök, melyek sorába beilleszthető a DALL-E-s képek felhasználása is. Először a "Megy a juhász a szamáron" című vershez készítettem képeket. Némi kísérletezgetés után nekem a Leonardo da Vinci stílusúak tetszettek leginkább. Szerintem a legjobb ez lett:


A következő kísérlet a János vitéz kezdő soraira irányult:

"Egy kőhajtásnyira foly tőle a patak,
Bámuló szemei odatapadtanak.

De nem ám a patak csillámló habjára,
Hanem a patakban egy szőke kislyányra,
A szőke kislyánynak karcsu termetére,
Szép hosszú hajára, gömbölyű keblére.

Kisleány szoknyája térdig föl van hajtva,
Mivelhogy ruhákat mos a fris patakba';
Kilátszik a vízből két szép térdecskéje
Kukoricza Jancsi gyönyörűségére."


Nem lett tökéletes, de a családom felismerte. Mondjuk, a fa helyett néhány virágocska megfelelőbb lenne... Majd legközelebb.

Regisztráció nélkül használhatjuk a DALL-E kistestvérét, a Craiyon-t. Az eredmény nem olyan jó, mint a nagytestvérnél, de iskolai kipróbálásra ez is alkalmasnak tűnik. (Talán egy kis nyelvgyakorlás, ötvözve a Petőfi-évfordulóval?)
Kicsit próbálgattam a János vitéz kezdő soraira ("Tüzesen süt le a nyári nap sugára Az ég tetejéről a juhászbojtárra.") létrehozni valamit, a hangulat miatt Van Gogh stílust választottam, de csak az ötödik-hatodik generálásra kaptam nekem tetsző képeket.



Ti mire használnátok a DALL-E-t vagy a Craiyont? 
A költészet napjára én biztosan készítek még néhány Petőfi-illusztrációt!

3 megjegyzés :

  1. Óriási! Megint nagyot alkottál! Fogadd hatalmas kalapemelésem! (és így megvan, hogy mivel töltöm a következő estéket :) ) Ágota Debrecenből

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Ágota! Remélem, szórakoztatónak találod a képkészítést!

      Törlés
  2. Gratulálok, szuper!

    VálaszTörlés