A költészet napját 2022-ben sem hagyományos módon ünnepeltük meg. Ezúttal nem a digitális oktatás, hanem egyéb körülmények miatt tértem el a megszokottnak mondható könyvtári foglalkozástól. Az 5-12. évfolyamos tanulóink az iskola 14 kiemelt pontján olvashattak a helyszínhez választott magyar, főként kortárs költeményeket.
Az ünnepre hangoló plakát az aulában |
A versek mellé egy-egy QR-kódot helyeztünk el, melyek megnyitásával egy-egy űrlaphoz juthattak el a programban részt vevők. Egy kérdés megválaszolásával és a helyszínen készített, majd feltöltött szelfivel bizonyíthatták, hogy elolvasták, értelmezték a verset. Az aulában a Nyugatos írókról és költőkről szóló 6 plakátot állítottunk ki, melyeket az egyik 11. osztály tanulói készítettek. A poszterekhez is kapcsoltunk egy feladatot, aminek érdekessége, hogy a tablók készítői fogalmazták meg a munkájákhoz kapcsolódó egy-egy kérdést.
A tanulók feladata: elolvasni a kifüggesztett verset,
szelfizni a verssel, megnyitni a vershez tartozó űrlapot, válaszolni a vershez
tartozó egy kérdésre, feltölteni a szelfit, elküldeni az űrlapot.
A felhívás szerint „A legtöbb
űrlapot beküldő osztály (figyelembe véve arányosan az osztálylétszámot is)
tortát nyer!”
Időtartam: A versek ünneplésére 4 munkanapot
kaptak a tanulók.
Izgatottan vártam, hogy milyen lesz a program fogadtatása. Már első nap, amikor 10 óra körül beértem az iskolába, verset olvasó, feladatokat megoldó, jókedvű gyerekekkel találkoztam. Az űrlapokon pedig már gyűltek a megoldások.
A 14 vershez, feladathoz 1348
megfejtés érkezett a kb 460 fős célközönségtől.
A „projekt” előkészítésének menete:
- A lehetséges helyszínek kiválasztása
- Versválasztás a helyszínekhez
- Versenként egy kérdés megfogalmazása
- Űrlap elkészítése (név/nevek; osztály; szelfi feltöltése; kérdés)
- QR-kód generálása minden űrlaphoz
- Versenként egy A4-es lap megszerkesztése (vers, esetleg kép, QR-kód)
- Versek laminálása – főként, ha kültériek
- Versek kitétele
A helyszínek és a versek:
- Tornacsarnok bejáratának környéke - Gáti István: Egy futócipő emlékiratai
- Előadó, 1. emelet - Kemény Zsófia: Naprendszer
- Előadó, földszint - Bertók László: Áram, mit a szív s a rekeszizom
- Büfé - Varró Dániel: Kávéház
- Könyvtár - 2 vers - Vörösmarty Mihály: Gondolatok a könyvtárban; Somkuti Gabriella : Az írás története
- Ebédlő - Jankovich Ferenc: Az egyszeri- kétszeri fánk
- Brenner szobor - Kerekes Károly O. Cist.: Miről mesél a zsidai kis harang?
- Átjáró folyosó - Somfai Anna: Nyolc perc
- Infó terem - Kovács András Ferenc: Jackie, a kompjúter egere
- Kápolna emelet - Weöres Sándor: Kereszt-árnykép
- Kápolna földszint - ide végül nem tettem - Gárdonyi Géza: Írás a Bibliába
- Aula kápolna melletti fala - itt a 6 Nyugatos plakátot helyeztük el
- Technika terem - Kosztolányi Dezső: Lámpafény
- Udvar - József Attila: Kertész leszek
Értékelés, jutalmazás:
A beérkezett válaszokat a nálam
gyakornokoskodó hallgató összesítette. Eltávolította a rossz válaszokat, majd
összegyúrta az adatokat. Az első három legaktívabb osztály eredménye között annyira
pici volt az eltérés, hogy úgy döntöttünk, eltérünk a kiírástól. A három,
arányaiban legtöbb értékelhető képet feltöltő osztályt jutalmaztuk csokival.
Bátran ajánlom, hogy - az iskolátok jellegére átszabva - próbáljátok ki Ti is a „Szelfizz versekkel!” programot!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése