Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. február 7., kedd

Kipróbáltam a ChatGPT-t

 Hogy mi is az a ChatGPT?

A ChatGPT az OpenAI által kifejlesztett, nagy nyelvi modellel rendelkező Chatbot. Olyan mesterséges intelligencia, amely a felhasználók által feltett kérdésekre valósághű válaszokat tud adni.


Jó szívvel ajánlom az alábbi cikket, ami nagyszerűen foglalja össze a ChatGPT működését:

Szuhi Attila: Mi az a ChatGPT és mire használhatod? In: ite.hu, 2023. január 19. URL:  https://ite.hu/chatgpt/ [Letöltve: 2023.02.07.]

A ChatGPT legfrissebb tudása 2021-es, így friss kérdésekről nem lehet vele csevegni.

1. Az első próbám alkalmával angolul írtam meg az óhajomat. Azt kértem, hogy írjon egy verset a Dewey-féle tizedes osztályozásról. Ez a vers született:


The Dewey Decimal Classification,
A system so grand and divine,
Organizing books with precision,
Making knowledge easy to find.

With numbers as its guiding light,
It brings order to the library,
Each section a wealth of insight,
A treasure trove of history.

From 000 to 999 it goes,
With every subject in its place,
So whether one wants to know
About science, art, or the human race.

It's a system that's stood the test
Of time, its utility proven true,
A tool for seekers of the quest
For knowledge, both old and new.

So let us praise the Dewey way,
And give thanks to its creator too,
For making it possible to say,
That finding what we seek is as easy as one-two-three.

 Szerintem fantasztikus lett! 💖 


2. A következő beírásom: A Dewey könyvtári rendszer főosztályai, amire ezt a választ kaptam:

A Dewey Decimal Classification rendszer 10 főosztályt tartalmaz:

000 - Információs tudomány és számítástechnika
100 - Filozófia és pszichológia
200 - Vallás
300 - Társadalomtudományok
400 - Nyelvészet
500 - Természettudomány
600 - Technológia
700 - Művészet
800 - Irodalom
900 - Történelem és geográfia

Ez a rendszer segíti a könyvek rendezett elhelyezését a könyvtárakban, így a könyvek könnyen megtalálhatók és kategorizálhatók.

3. Ezután azt kértem, hogy mondja meg, hogyan kell internetes forrásra hivatkozni. 

4. Hol született Szent Márton?

5. Mikor érdemes a Szentföldre utazni?

6. Írj verset a Dunáról Petőfi Sándor stílusában. - 

A Duna, folyóm szép, országaim öröm
Árnyékodban vidám legények dalolják rég
Végtelen zöld mezők, virágos partjai
Szabaddal jönnek, szabaddal távoznak

Együtt nőttem veled, édes anyaföld
Gazdag múltunk végtelen, mint a folyómeder
Nemzetemnek éltem, éltem a te vizeiden
Szabadság, remény, béke, szerelem

Szél fújja a hajót, mint Petőfi Sándor
Szabadságért, háborúért, hazáért
Harcos lelkem, lángolva, mint a tűz
Szabadságért, háborúért, hazáért

A Duna, folyóm szép, kincsem, dicsőségem
Lelkemnek éltető, örökké éledni fog
Végtelen zöld mezők, virágos partjai
Szabaddal jönnek, szabaddal távoznak.

Hm, szerencsére, a ChatGPT (még) nem tökéletes. De mi lesz pár év múlva?!

7. Mit ajánlasz a Kingárium blogról? - Nagyon jófej választ kaptam:

Sajnos nem tudok információt adni a Kingárium blogról, mivel a 2021-es tudásomat alapul véve, nem található megemlítés róla. Az ajánlások nagymértékben függnek a blog tartalmától és céljától, így azt javasolnám, hogy olvasd el a blogot, és alaposan megismerd a tartalmát, mielőtt bármilyen ajánlást teszel róla. Azt is fontosnak tartanám, hogy csak valós és megbízható forrásokból származó információkat ossz meg.

Az utolsó mondat zseniális!

8. És végül lebuktattam a chatbotot. Kértem, hogy mondja el, miről szól Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye. A válasz meglehetősen zavaros lett, belekeveredett egy ismeretlen személy (Kürthi Alberich) is. 

Kedves Tanártársak! Még van egy kis időnk kivédeni diákjaink chatbotos próbálkozásait!

Ha sikerül regisztrálnotok, próbáljátok ki Ti is!

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése