Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. október 8., vasárnap

Kalandos könyvvadászat és bingó

Bevezetés az olvasmányok kimeríthetetlen világába

Hogyan lehetne Az egy ropi naplójánál, a Geronimo Stiltonnál és a kutyás könyveknél leragadt olvasókat tovább lendíteni komolyabb olvasmányok felé? Hogyan lehet izgalmasan és játékosan bevezetni az alsó tagozatos tanulókat az olvasmányok kimeríthetetlen világába?

Az olvasás az iskolai siker egyik kulcsa, olyan készség, amit az élet számos területén alkalmazunk, ráadásképpen kiváló szabadidős tevékenység is. Azonban rendkívüli kihívást jelent az érdeklődés felkeltése a gyerekekben. Most megosztom, milyen trükköt találtam ki arra, hogy kézbe vegyenek a tanulók olyan könyveket is, amiket maguktól biztosan nem emelnének le a könyvtár polcairól.


A célom eléréséhez – számos előnye miatt – a bingójátékot választottam. A játék izgalmas és versengő elemeket tartalmaz, amik motiváló hatása tagadhatatlan. Szórakoztató és interaktív, így a tanulás is élvezetesebbé válik. A kötetlen, laza forma stresszoldó és feszültségcsökkentő hatású.

A bingó az egész világon népszerű, a játékszabályok egyszerűek és könnyen követhetőek. A bingózáshoz minden játékos kap egy kártyát, amelyen egy rács található, legtöbbször 3x3-as vagy 5x5-ös nagyságban. A rács mezőiben szereplő számok vagy meghatározások úgy generálódnak, hogy minden játékos kártyája eltér a többiekétől. Általában a kártyákon a középső mező dzsóker, bármilyen számot vagy meghatározást lehet vele helyettesíteni.

A játék folyamán a játékmester sorsolja ki a számokat vagy meghatározásokat, ezeket a játékosok áthúzással jelzik a táblájukon. Az a játékos győz, akinek először gyűlik össze egy minta alapján a meghatározott számú kijelölés. A leggyakoribb mintázatok: vízszintesen vagy függőlegesen vagy átlósan keletkező kijelölések. Ha egy játékosnál összeállt a minta, BINGÓ-t kiálthat. A bingóért nyeremény jár.

Az általam tervezett foglalkozáson a bingójáték az új ismeretek elmélyítését szolgálja.

 Célközönség: 2-3-4. osztályos tanulók

A foglalkozás célja:

  • olvasásfejlesztés;
  • motiváció növelése;
  • készségfejlesztés – megfigyelési és koncentrációs képességek fejlesztése, szókincsfejlesztés, szóbeli közlés  fejlesztése, döntésképesség fejlesztése;
  • szórakoztató tanulás;
  • együttműködés és közösségépítés;
  • szórakozás és feszültségoldás;
  • memóriafejlesztés.

A foglalkozás előkészítése

1. Olvasmányok kiválogatása

Az alapötletem az volt, hogy sok-sok különböző olvasmánnyal szeretném megismertetni a tanulókat. Szeretném, hogy kézbe vegyenek olyan olvasmányféleségeket (új témákat, más szerzőket, ismeretlen műfajokat) is, amiket önállóan nem választanának. Szeretném őket kibillenteni a megszokott könyvválasztásból, hogy magasabb szintre tudjanak lépni az olvasási létrán.

Ehhez különféle olvasmánytípusokat kellett összeválogatnom.  Mennyi lehet az éppen elég?

Az ötlet másik fele a bingójáték beépítése volt. Mekkora legyen a bingótábla? Mit lehet kezdeni a táblával?

Többszöri nekifutás után sikerült egy jól működő forgatókönyvet kigondolnom.

A bingótáblára olvasmányfajtákat írok fel. Minden fajtához jól felismerhető könyveket rendelek. A tábla alapján kell a gyerekeknek az olvasmányokat/könyveket begyűjteniük. Arra jutottam, hogy egy 4 mezős, azaz 2x2-es tábla éppen elég egy alsós tanulónak.

Ez azt jelenti, hogy a játékhoz annyiszor 4 könyv kell, ahány tanuló van az osztályban. Nálunk közel 30 fős minden alsós osztály, így 30x4, azaz 120 könyvvel számoltam.

Nyilván, a 120 könyv nem 120 témakört, olvasmányféleséget takar. Ezért átgondoltam, mik azok a témakörök, amikből több könyv is felhasználható a foglalkozáshoz, és nem fog nagy hiányt okozni a kölcsönzés során sem.

Némi töprengés után összeállt az olvasmányválaszték. 30 félét írtam össze, így meglehetősen vegyes válogatás keletkezett. Ezek szerint minden fajtához 4 darab könyvet kellett keresnem. A 120 könyvet áthordtam az olvasóterembe.




2. A bingótáblák megszerkesztése

Következett a bingótáblák megtervezése. Már többször használtam online programot, amivel bingótáblát lehet generálni. Ez a Bingo CardGenerator. (Érdemes kipróbálni, jópofa családi játékokat lehet készíteni vele.) Betápláltam a 30 témakört, és kértem, hogy készítsen 30 különböző táblát. A végeredmény nagyon nem felelt meg, mert (természetesen) nem vette figyelembe a lehetőségeimet, méghozzá azt, hogy egyfajta olvasmányt csak négyszer használjon fel. Szomorúan jöttem rá, hogy a táblákat magamnak kell összeállítanom.

Először az Excelt vetettem be. 30 darab 2x2-es mezőt alkottam. Minden témakör kapott egy számot, 1-től 30-ig. A képen látható módon töltöttem ki a mezőket, ügyelve arra, hogy sorban haladjak a számokkal. Először a bal felső cellába írtam be a számokat 1-től 30-ig, majd a jobb felső cellák következtek, 4-gyel toltam el a számsort. A bal alsó cellák számait 9-cel, a jobb alsó cellákat pedig 14-gyel növeltem. Így minden „tábla” különböző lett. 




Ezután megterveztem a bingótáblát PowerPointban. (Szeretem a ppt-t, mert könnyen lehet vele bánni, és be tudom állítani az A4-es papírméretet is.) Egyszerű, nem túl díszes táblákat akartam, spórolós, fekete-fehérben nyomtathatót.

A dián táblázatként szerkesztettem meg a táblát, mert abba könnyen lehet beleírni. Duplikáltam, hogy egy lapon kettő is legyen.Végül egy kis díszítést raktam a táblák köré. A könyves ikonokat a Flaticonról választottam.  

Ezután a mezőkbe szépen sorban beírtam az Excel táblázat alapján a számokat. Így 15 dia keletkezett a 30 különféle táblának.

Egy üres diára felírtam a 30 témakört.

Amikor ez is készen lett, akkor jött a varázslás! A számokat átírtam a témakörökre. Ez egy nagyon egyszerű művelet.

A menüszalagról a Csere lehetőségre kattintottam, a felugró ablakba az alábbiakat írtam be:

  • Keresett szöveg – 1 
  • Csere erre – Autós könyv
  • Csak egész szavakat – elé – pipa (kijelölés)

Ezután rákattintottam Az összes cseréje gombra. S íme, megtörtént a varázslat! Az összes 1-es helyére (azaz az én esetemben 4-szer) beíródott az Autós könyv.

 

Ezt követően szép sorban mind a 30 számot kicseréltem a listáról a megfelelő szövegre.

Végül minden tábla sarkába tettem egy betűt szürkével, ez a tábla „neve”. Tettem ezt azért, ha egy foglalkozáson nem lenne szükség az összesre, akkor a későbbiekben fel tudjam használni azokat, és tudjam rendszerezni is, nehogy két egyformát adjak majd ki.

Így, ha nem is pikkpakk, de viszonylag gyorsan elkészült a 30 különböző bingótáblám.

Vigyázat! Figyeljünk arra, hogy 1-30 számok ne legyenek máshol a bemutatóban, mert azok is ki lesznek cserélve!

Amikor készen lettek a táblák, kinyomtattam, majd félbe vágtam a lapokat.

A fent leírtak alapján bármilyen új tartalmú bingójátékot tudunk egyszerűen előállítani. Ha csak a mezőket szeretnénk átírni, akkor először adjuk meg az új témaköröket, majd az alapján cserélgessük le a számokat. Ha több táblát szeretnénk, akkor tervezzünk újakat Excelben, majd másoljuk át PowerPointba.

Segítségképpen a poszt végén megosztom az Excel táblámat és a PowerPoint bemutatómat. 


3. Szerencsekerék

A bingójátékhoz szükséges egy sorsológép is. Ehhez szerencsekereket készítettem a Picker Wheel alkalmazással. Az enyém ilyen lett: https://pickerwheel.com/?id=knjTj

 


4. A terem berendezése

Az olvasóterembe áthordott könyveket szétraktam az asztalokra, ablakokba, katalógusszekrény tetejére, kisbútorra.

Beállítottam a számítógépet a PPT-vel és a szerencsekerékkel.

 

A foglalkozás menete

 1. Könyvvadászat

Adjunk minden tanulónak vagy 2-2 tanulónak egy bingótáblát. Indulhat a könyvvadászat!


Két változatban játszhatunk:

A) Adott időtartamban.

B) Mindenki gyűjtse be a 4 könyvet. – Aki végzett, lapozgassa, olvasson bele.

 

2. Ismerkedés az olvasmányokkal

Adjunk 5 percet a könyvek lapozgatására! Ezután beszéltessük a gyerekeket a könyvekről. (Melyik tetszik, melyiket olvasná el, olvasott-e hasonlót, kinek ajánlja stb.)



3. Bingó

Kezdődhet a bingózás! Vetítsük ki a szerencsekereket! Kezdjük kisorsolni a témaköröket. Akinek találata van, jelölje a tábláján X-szel.

Annak a tanulónak lesz BINGÓ-ja, akinek mind a 4 könyvét kipörgettük. Jutalmazzuk apró ajándékkal a szerencséseket.

Nálunk mindenkinek lett bingója, mert addig játszottunk, amíg el nem fogyott a szerencsekerékről az összes témakör. Ajándékként 1-1 matricát kaptak a gyerekek.


 Tapasztalat

Az első alkalommal kicsit izgultam, hogy miként fog működni a könyvvadászat és a bingó. Örömmel tapasztaltam, hogy a kitalált módszer tökéletes, a táblák és az olvasmányok hibátlanul működnek. A gyerekek pedig rendkívül élvezik a könyvkeresgélést, és a sorsolást. Eddig három osztály vett részt ilyen foglalkozáson (kilenc 2-3-4.-es osztályunk van), mindannyian nagyon jól érezték magukat. Meglepően szívesen mutatták be az összegyűjtött könyveket, kár, hogy az idő véges, és nem tud mindenki szóhoz jutni. Úgy észleltem, sokan találtak új témakört, sikerült felkelteni az érdeklődésüket eddig ismeretlen műfajok, témák, szerzők iránt.


 Jó szívvel ajánlom kipróbálásra a foglalkozást!

Az új olvasmányok iránti érdeklődés felkeltése könyvvadászattal és bingójátékkal fantasztikus lehetőség arra, hogy a tanulókkal megszerettessük az olvasást. Remélem, hogy ez a bejegyzés inspirációt nyújt, és meggyőz arról, hogy a kreatív és játékos tanulási módszereknek fontos szerepük van az oktatásban.

 Amint útnak indítod ezt a projektet az iskoládban, ne feledd, hogy a legfontosabb az olvasás szeretetének és értékének átadása! Az olvasás olyan csodás kaland, amely elvezethet minket új világokba, megismertethet minket új emberekkel, és megmozgatja a fantáziánkat. Legyen a diákok számára ez az élmény életre szóló!

Jó játékot és jó olvasást kívánok mindenkinek!

Ha bármilyen kérdésed van vagy megosztanád a tapasztalataidat, a megjegyzés rovatban írd meg azokat!

 Az ígért anyagok (bingótábla-szerkesztő Excel tábla és PowerPoint bemutató) az e-mail-címed és a neved megadása után automatikusan érkeznek meg a postaládádba. Időnként előfordul, hogy a spam mappában landol a levelem.

3 megjegyzés :

  1. Fantasztikus Kinga! Ki fogom próbálni! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Az előbbi névtelen hozzászóló Kovács Kati voltam

    VálaszTörlés
  3. Szuper ötlet. Alig várom, hogy kipróbálhassam. Németh Zsuzsanna

    VálaszTörlés