Bevezetés az olvasmányok kimeríthetetlen világába
Hogyan lehetne Az egy ropi
naplójánál, a Geronimo Stiltonnál és a kutyás könyveknél leragadt olvasókat
tovább lendíteni komolyabb olvasmányok felé? Hogyan lehet izgalmasan és
játékosan bevezetni az alsó tagozatos tanulókat az olvasmányok kimeríthetetlen
világába?
Az olvasás az iskolai siker egyik
kulcsa, olyan készség, amit az élet számos területén alkalmazunk, ráadásképpen
kiváló szabadidős tevékenység is. Azonban rendkívüli kihívást jelent az
érdeklődés felkeltése a gyerekekben. Most megosztom, milyen trükköt találtam ki
arra, hogy kézbe vegyenek a tanulók olyan könyveket is, amiket maguktól
biztosan nem emelnének le a könyvtár polcairól.
A célom eléréséhez – számos előnye miatt – a bingójátékot választottam. A játék izgalmas és versengő elemeket tartalmaz, amik motiváló hatása tagadhatatlan. Szórakoztató és interaktív, így a tanulás is élvezetesebbé válik. A kötetlen, laza forma stresszoldó és feszültségcsökkentő hatású.
A bingó az egész világon népszerű,
a játékszabályok egyszerűek és könnyen követhetőek. A bingózáshoz minden játékos
kap egy kártyát, amelyen egy rács található, legtöbbször 3x3-as vagy 5x5-ös nagyságban.
A rács mezőiben szereplő számok vagy meghatározások úgy generálódnak, hogy minden
játékos kártyája eltér a többiekétől. Általában a kártyákon a középső mező dzsóker,
bármilyen számot vagy meghatározást lehet vele helyettesíteni.
A játék folyamán a játékmester sorsolja ki a számokat vagy meghatározásokat, ezeket a játékosok áthúzással jelzik a táblájukon. Az a játékos győz, akinek először gyűlik össze egy minta alapján a meghatározott számú kijelölés. A leggyakoribb mintázatok: vízszintesen vagy függőlegesen vagy átlósan keletkező kijelölések. Ha egy játékosnál összeállt a minta, BINGÓ-t kiálthat. A bingóért nyeremény jár.
Az általam tervezett foglalkozáson
a bingójáték az új ismeretek elmélyítését szolgálja.
A foglalkozás célja:
- olvasásfejlesztés;
- motiváció növelése;
- készségfejlesztés – megfigyelési és koncentrációs képességek fejlesztése, szókincsfejlesztés, szóbeli közlés fejlesztése, döntésképesség fejlesztése;
- szórakoztató tanulás;
- együttműködés és közösségépítés;
- szórakozás és feszültségoldás;
- memóriafejlesztés.
A foglalkozás előkészítése
1. Olvasmányok kiválogatása
Az alapötletem az volt, hogy sok-sok
különböző olvasmánnyal szeretném megismertetni a tanulókat. Szeretném, hogy
kézbe vegyenek olyan olvasmányféleségeket (új témákat, más szerzőket, ismeretlen műfajokat) is, amiket önállóan nem
választanának. Szeretném őket kibillenteni a megszokott könyvválasztásból, hogy
magasabb szintre tudjanak lépni az olvasási létrán.
Ehhez különféle
olvasmánytípusokat kellett összeválogatnom. Mennyi lehet az éppen elég?
Az ötlet másik fele a bingójáték
beépítése volt. Mekkora legyen a bingótábla? Mit lehet kezdeni a táblával?
Többszöri nekifutás után sikerült
egy jól működő forgatókönyvet kigondolnom.
A bingótáblára olvasmányfajtákat
írok fel. Minden fajtához jól felismerhető könyveket rendelek. A tábla alapján
kell a gyerekeknek az olvasmányokat/könyveket begyűjteniük. Arra jutottam, hogy
egy 4 mezős, azaz 2x2-es tábla éppen elég egy alsós tanulónak.
Ez azt jelenti, hogy a játékhoz
annyiszor 4 könyv kell, ahány tanuló van az osztályban. Nálunk közel 30 fős
minden alsós osztály, így 30x4, azaz 120 könyvvel számoltam.
Nyilván, a 120 könyv nem 120
témakört, olvasmányféleséget takar. Ezért átgondoltam, mik azok a témakörök,
amikből több könyv is felhasználható a foglalkozáshoz, és nem fog nagy hiányt
okozni a kölcsönzés során sem.
Némi töprengés után összeállt az
olvasmányválaszték. 30 félét írtam össze, így meglehetősen vegyes válogatás
keletkezett.
2. A bingótáblák megszerkesztése
Következett a
bingótáblák megtervezése. Már többször használtam online programot, amivel bingótáblát
lehet generálni. Ez a Bingo CardGenerator. (Érdemes kipróbálni, jópofa családi játékokat lehet készíteni
vele.) Betápláltam a 30 témakört, és kértem, hogy készítsen 30 különböző
táblát. A végeredmény nagyon nem felelt meg, mert (természetesen) nem vette
figyelembe a lehetőségeimet, méghozzá azt, hogy egyfajta olvasmányt csak
négyszer használjon fel. Szomorúan jöttem rá, hogy a táblákat magamnak kell
összeállítanom.
Először az Excelt vetettem be. 30
darab 2x2-es mezőt alkottam. Minden témakör kapott egy számot, 1-től 30-ig. A
képen látható módon töltöttem ki a mezőket, ügyelve arra, hogy sorban haladjak
a számokkal. Először a bal felső cellába írtam be a számokat 1-től 30-ig, majd
a jobb felső cellák következtek, 4-gyel toltam el a számsort. A bal alsó cellák
számait 9-cel, a jobb alsó cellákat pedig 14-gyel növeltem. Így minden „tábla”
különböző lett.
Ezután megterveztem a bingótáblát
PowerPointban. (Szeretem a ppt-t, mert könnyen lehet vele bánni, és be tudom állítani
az A4-es papírméretet is.) Egyszerű, nem túl díszes táblákat akartam, spórolós,
fekete-fehérben nyomtathatót.
A dián táblázatként
szerkesztettem meg a táblát, mert abba könnyen lehet beleírni. Duplikáltam,
hogy egy lapon kettő is legyen.Végül egy kis díszítést raktam a táblák köré. A
könyves ikonokat a Flaticonról választottam.
Ezután a mezőkbe szépen sorban beírtam
az Excel táblázat alapján a számokat. Így 15 dia keletkezett a 30 különféle
táblának.
A menüszalagról a Csere
lehetőségre kattintottam, a felugró ablakba az alábbiakat írtam be:
- Keresett szöveg – 1
- Csere erre – Autós könyv
- Csak egész szavakat – elé – pipa (kijelölés)
Ezután rákattintottam Az összes cseréje gombra. S íme,
megtörtént a varázslat! Az összes 1-es helyére (azaz az én esetemben 4-szer)
beíródott az Autós könyv.
Ezt követően szép sorban mind a 30 számot kicseréltem a listáról a megfelelő szövegre.
Végül minden tábla sarkába tettem
egy betűt szürkével, ez a tábla „neve”. Tettem ezt azért, ha egy foglalkozáson
nem lenne szükség az összesre, akkor a későbbiekben fel tudjam használni azokat,
és tudjam rendszerezni is, nehogy két egyformát adjak majd ki.
Így, ha nem is pikkpakk, de viszonylag gyorsan elkészült a 30 különböző bingótáblám.
Vigyázat! Figyeljünk arra, hogy 1-30 számok ne legyenek máshol a
bemutatóban, mert azok is ki lesznek cserélve!
Amikor készen lettek a táblák, kinyomtattam, majd félbe vágtam a lapokat.
A fent leírtak alapján bármilyen új tartalmú bingójátékot tudunk egyszerűen előállítani. Ha csak a mezőket szeretnénk átírni, akkor először adjuk meg az új témaköröket, majd az alapján cserélgessük le a számokat. Ha több táblát szeretnénk, akkor tervezzünk újakat Excelben, majd másoljuk át PowerPointba.
Segítségképpen a poszt végén megosztom az Excel táblámat és a PowerPoint bemutatómat.
3. Szerencsekerék
A bingójátékhoz szükséges egy
sorsológép is. Ehhez szerencsekereket készítettem a Picker Wheel alkalmazással. Az enyém ilyen lett: https://pickerwheel.com/?id=knjTj
4. A terem berendezése
Az olvasóterembe áthordott
könyveket szétraktam az asztalokra, ablakokba, katalógusszekrény tetejére,
kisbútorra.
Beállítottam a számítógépet a
PPT-vel és a szerencsekerékkel.
A foglalkozás menete
Adjunk minden tanulónak vagy 2-2 tanulónak egy bingótáblát. Indulhat a könyvvadászat!
Két változatban játszhatunk:
A) Adott időtartamban.
B) Mindenki gyűjtse be a 4
könyvet. – Aki végzett, lapozgassa, olvasson bele.
2. Ismerkedés az olvasmányokkal
Adjunk 5 percet a könyvek
lapozgatására! Ezután beszéltessük a gyerekeket a könyvekről. (Melyik tetszik,
melyiket olvasná el, olvasott-e hasonlót, kinek ajánlja stb.)
3. Bingó
Kezdődhet a bingózás! Vetítsük ki
a szerencsekereket! Kezdjük kisorsolni a témaköröket. Akinek találata van,
jelölje a tábláján X-szel.
Annak a tanulónak lesz BINGÓ-ja,
akinek mind a 4 könyvét kipörgettük. Jutalmazzuk apró ajándékkal a
szerencséseket.
Nálunk mindenkinek lett bingója,
mert addig játszottunk, amíg el nem fogyott a szerencsekerékről az összes
témakör. Ajándékként 1-1 matricát kaptak a gyerekek.
Tapasztalat
Az első alkalommal kicsit izgultam, hogy
miként fog működni a könyvvadászat és a bingó. Örömmel tapasztaltam, hogy a
kitalált módszer tökéletes, a táblák és az olvasmányok hibátlanul működnek. A
gyerekek pedig rendkívül élvezik a könyvkeresgélést, és a sorsolást. Eddig
három osztály vett részt ilyen foglalkozáson (kilenc 2-3-4.-es osztályunk van),
mindannyian nagyon jól érezték magukat. Meglepően szívesen mutatták be az
összegyűjtött könyveket, kár, hogy az idő véges, és nem tud mindenki szóhoz
jutni. Úgy észleltem, sokan találtak új témakört, sikerült felkelteni az
érdeklődésüket eddig ismeretlen műfajok, témák, szerzők iránt.
Az új olvasmányok iránti érdeklődés felkeltése könyvvadászattal és bingójátékkal fantasztikus lehetőség arra, hogy a tanulókkal megszerettessük az olvasást. Remélem, hogy ez a bejegyzés inspirációt nyújt, és meggyőz arról, hogy a kreatív és játékos tanulási módszereknek fontos szerepük van az oktatásban.
Jó játékot és jó olvasást kívánok
mindenkinek!
Ha bármilyen kérdésed van vagy
megosztanád a tapasztalataidat, a megjegyzés rovatban írd meg azokat!
Fantasztikus Kinga! Ki fogom próbálni! Köszönöm!
VálaszTörlésAz előbbi névtelen hozzászóló Kovács Kati voltam
VálaszTörlésSzuper ötlet. Alig várom, hogy kipróbálhassam. Németh Zsuzsanna
VálaszTörlés