Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. augusztus 6., vasárnap

Élő kölcsönözhető könyvek a könyvtárban

 Jól hangzik, ugye?

Ezúttal ne az Élő Könyvtár az Emberi Jogokért mozgalom egyfajta megnyilvánulására gondoljon bárki is, hanem egy teljesen más iskolai könyvtári programra! De valami aprócska közös mégis található ezen kezdeményezés és az általam kigondolt esemény között.

Mégpedig az, hogy itt is emberek "kikölcsönzése" áll a középpontban. Igaz, ők nem a saját élettörténetüket mesélik el, hanem a kedvenc olvasmányaikat mutatják be, azokról beszélgetnek.

Munkában a könyvek

Az ötlet 2013-ból származik, amikor az első iskolai könyvtári éjszaka megrendezésére kaptunk felhívást a Könyvtárostanárok Egyesületétől. Kétségkívül nagyon sokat törprengtem azon, hogy milyen érdekes programokkal tölthetem ki a mi könyvtárunk által szervezett többórás rendezvényt, melynek célja a nálunk folyó pedagógiai munka minél több szegletének bemutatása.
Immáron öt alkalommal sikerült ilyen, egész délutánra kiterjedő eseményt szerveznünk, melyre minden alkalommal özönlöttek önállóan és családjukkal a tanulók, rajtuk kívül pedig szép számmal látogattak meg minket a kollégák. 
Az egyik délutánunk teljes programjáról az előző posztomban adtam részletes leírást.
Középpontba az olvasás fontosságát és az információs műveltség kialakításának szükségességét állítjuk, amin keresztül megismerhetővé válnak a könyvtárpedagógiai módszereink. Ezen alkalmakkor - reményeim szerint - be tudjuk bizonyítani a szülőknek is, hogy az iskolai könyvtár az információk biztosításán kívül kialakítja a diákokban az egész életen át történő tanuláshoz szükséges készségeket, fejleszti a tanulók képzelőerejét, komoly közösségformáló erő rejlik benne és számtalan egyéb élményt nyújtó tevékenységre ad lehetőségét. 

Felmerült bennem, hogy a könyvtári nyitott délutánunkon a tanulók bemutathatnák a kedvenc olvasmányaikat. De milyen formában? Ami nem unalmas, újszerű, nem kell hozzá sok előkészület... 
És egyszercsak megszületett az ötlet. Mi lenne, ha a kedvenc olvasmányaikat bemutató gyerekeket ki lehetne kölcsönözni? A gondolatot megvitattam egyik kedves kolléganőmmel, aki jónak és megvalósíthatónak tartotta azt. Így már nekiláttam a részletek kidolgozásának.

A terv, majd annak megvalósítása így szól:
Vállalkozó szellemű tanulókat kell keresni, akik szívesen beszélgetnek kedvenc olvasmányukról. Egy-egy tanuló testesít meg a kedvenc olvasmánya által egy-egy kölcsönözhető könyvet. Egy kissé átrendezett tanteremben foglalnak helyet egy-egy asztalnál, itt beszélgetnek majd a túloldalon helyet foglaló "kölcsönző" személlyel.
A feladatra vállalkozó tanulók maguk elé helyezik a kedvenc olvasmányukat, hogy a kölcsönző bele is tudjon tekinteni abba. 
A "könyvek" feladata az olvasmány élvezetes bemutatása, kedvcsinálás az elolvasásához. Ehhez alapvetően az szükséges, hogy 2-3 percet  szabadon tudjanak beszélni az olvasmányról és válaszolni tudjanak a kölcsönzők által feltett kérdésekre.

Teendők:
A rendezvény előtt érdemes összehívni a feladatra vállalkozó tanulókat, hogy ismertessük velük az elvárásainkat, és a rájuk váró kihívásokat. Ösztönözzük őket, hogy bátran válasszanak akár két-három olvasmányt is, amik között lehetnek ismeretközlő könyvek is. Biztosan akad majd olyan érdeklődő, aki szívesen "kölcsönöz ki" vonatos vagy dinoszauruszos könyvet!

Készítsünk listát a tanulókról, a választott olvasmányaikról. Adjunk "raktári jelzetet" a tanulóknak, én a nevükből képzett Cutter-számot szoktam alkalmazni. (Ennek hatása motiváló, hiszen így örülnek és érzik, hogy ők is mennyire fontosak számunkra.) A Cutter-számból látható méretű táblácskát készítek, amit kiteszünk a tanulók elé.
A rendezvényre összeállítok egy betűrendes "katalógust", azaz jegyzéket, melyben a kikölcsönözhető olvasmányok vannak felsorolva. Ezt akár több példányban érdemes kinyomtatni, hogy a délutáni rendezvény több helyszínén is ki tudjuk helyezni. 

A jegyzék részlete

A kiválasztott, könnyen elérhető, a központi eseményektől nem túl messze fekvő tantermet rendezzük át, hogy kényelmesen, egymást nem zavarva tudjon beszélgetni a könyv és az olvasó.
A könyvek pillanatnyi státuszának áttekintéséhez vetítsük ki a kölcsönözhető tanulókat és a Cutter-számokat. Előttük egy négyzet jelzi, hogy az "olvasmány" milyen státuszban van. Ha ki van kölcsönzve, akkor a piros 'foglalt', ha éppen nincs kikölcsönözve, akkor a zöld 'szabad' felirat látható. Ehhez készítettem egy prezentációt, amit át lehet szerkeszteni egyéni ízlés szerint. (Az anyag letöltése a poszt végén lehetséges!)

A kölcsönzés nyomonkövetése

Az olvasmányaikat bemutató tanulók kapnak egy  kölcsönzéseket rögzítő lapot is, amin gyűjthetik az olvasóik aláírását. 
Itt gyűjthetők a kölcsönzők

Természetesen többszörösen motiváljuk a gyerekeket, hogy vállalkozzanak erre a nem kis bátorságot igénylő feladatra. A magyarszakos kollégáktól ötöst, tőlem apró ajándékot kapnak. A kollégáimat is meg szoktam kérni, hogy vegyék igénybe a könyvtári délután ezen szolgáltatását, hallgassák meg a gyerekeket, csodálkozzanak rá, hogy milyen komolyan lehet beszélgetni velük a kedvenc könyveikről! 
A kölcsönözhető tanulók a maguk által kiválasztott idősávban és időtartamban dolgozhatnak, hiszen ez egy fárasztó feladat, és nyilván ők is szeretnének más programokat megnézni, azokban részt venni a délután folyamán. 


Ehhez a programhoz két segítőt, közösségi szolgálatos tanulót veszek igénybe. (Elég lenne egy is, de melyik fiatal szeret egyedül tevékenykedni ilyen helyzetben?) Ők adnak felvilágosítást a programról, irányítják az érdeklődőket és kezelik a táblán a kölcsönzést és bizonyára szívesen készítenek néhány fotót is a telefonjukkal.


Ez az esemény eddig mindig sikeresen zajlott. Jól érezték magukat a szereplők, és a hallgatóság is örömmel ismerkedett meg a különféle olvasmányokkal. A gyerekektől és a kollégáktól egyaránt pozitív visszajelzéseket kaptam.

A programnak számos jótékony hatása lehet. Azon kívül, hogy népszerűsíti az olvasást - azzal például, hogy példát mutat -, számos készséget és kompetenciát fejleszt. Egyértelmű az anyanyelvi kompetencia és a tanulás tanulása. Ezeken kívül a vállalkozó szellemű tanuló sok téren fejlődik: az olvasmány lényegének logikus összefoglalása, a főbb csomópontok és a tetsző vagy nem tetsző motívumok kiemelése, a szereplők bemutatása, vélemény formálása által. Sőt, mi több, próbára teszi magát, hogy mások - nála fiatalabb és idősebb tanulók, tanárok és számára idegen felnőttek - előtt szerepeljen. És nálunk nemcsak extrovertált, laza, hanem visszahúzódó, csendesebb gyerekek is szívesen vállalkoztak erre a feladatra!


Az esemény fényképes dokumentálása már kevésbé sikeres mint maga a program, hiszen alig találtam fotókat (vagy rossz helyen keresgéltem). Az illusztrációként használt képek 2014-ben készültek, még a régi (és borzasztóan, lehangolóan kopott) iskolaépületünkben. 
 
Remélem, hogy lesz, aki kedvet kap egy hasonló rendezvény megszervezéséhez! Szeretném, ha idén ősszel ismét lehetőségem lenne egy könyvtári délután  megvalósításához, amiben szerepet kapnának élő és kikölcsönözhető könyvek is!


Ha érdekel egy egész délutánt kitöltő könyvtári programsorozat, olvasd el az előző blogbejegyzésemet!

A könyvek kölcsönzési állapotának rögzítéséhez készített dokumentumot innen töltheted le. Add meg a neved és az e-mail-címed, és a fájl automatikusan a postaládádban landol. (Előfordulhat, hogy a levelem a spam mappába érkezik.)

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése