Nem tudom, lesz-e értelme ennek az egésznek. De megláttam és megszerettem ezt a lehetőséget. Ott motoszkált az agyamban hetekig, elengednem nem sikerült. Így készítettem egyet.
De mit is?
Egy virtuális könyvtárat.
De kérem, hogy a virtuális könyvtárat ne a könyvtártudományi terminológia alapján, hanem köznapi értelemben értse mindenki! Ez egy olyan virtuális tér, ahonnan linkek segítségével elektronikus dokumentumokhoz lehet eljutni. A polcokon levehető mini e-könyvek, mini hangoskönyvek és mesélős videók találhatók.
Hogyan is készült ez a virtuális tér?
A virtuális könyvtár kezdőoldala
Először is megnyitottam egy új Google Slides (Google Diák) prezentációt. Az alap berendezési tárgyakat a Beszúrás – Kép – Keresés az interneten menüpont segítségével válogattam össze. A keresőszavaim: room background (szoba háttér), book shelf png (könyvespolc PNG formátumban), carpet png (szőnyeg PNG formátumban), clock png (falióra PNG formátumban) voltak. A többi elemet (lámpa, fotel, növény, hirdetőtábla) a Freepik honlapjáról válogattam össze.
A szoba falát letakartam egy számomra megfelelő színűre festett négyzettel, majd elmentettem képként (Fájl – Letöltés – PNG-kép), aztán a dia fehér hátterét az elmentett képre cseréltem (Dia – Háttér módosítása – Kép kiválasztása / a mentett kép). Ezután rendeztem be a szobát a polccal, a szőnyeggel, a fotellal, a lámpával és a növénnyel. A falra egy tájékoztató táblát akasztottam, s ráadásként egy plakátot is feltettem, ami az Egyetemes Tizedes Osztályozást, a tudományok könyvtári felosztását mutatja be.
Második lépésként a Bitmoji alkalmazással megterveztem a könyvtárosi avatáromat, ami reményeim szerint kellemes benyomást kelt. Evvel az eszközzel az avatárunkat számos formában hozhatjuk létre, így bármilyen szituációhoz jól illeszkedő figurát választhatunk.
Harmadik lépésként feltöltöttem a könyvespolcot. Ezen az első, nyitó képen a polc információs elemeket tartalmaz. Innen lehet eljutni a virtuális könyvtár tereibe: a szülőknek és a diákoknak készített információs odalakra, a könyvtárszobába és a mesekuckóba. Itt helyeztem el a diákok olvasását rögzítő űrlap elérését is.
A kezdőoldal |
A tér megalkotását segíthetik a YouTube-on található tutoriálok is. Ehhez az oldal keresőjébe elég ennyit írnunk: bitmoji library.
Negyedik lépésként elkészítettem, berendeztem a további oldalakat. A könyvtár terei között belső linkek segítik a mozgást, így szinte mindenhonnan egy kattintással tudunk átugrani a szükséges helyre.
Könyvtárszoba és mesekuckó
Ötödik lépés a kölcsönözhető anyagok elkészítése; folyamatos, akár vég nélküli feladat.
A könyvtárszobában és a mesekuckóban a polcok kölcsönözhető könyveket tartalmaznak. A könyvek a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény betartásával, az oktatásra vonatkozó lehetőségek felhasználásával érhetők el. Éppen ezért a virtuális könyvtáram csak iskolánk tanulói számára tekinthető meg.
Az olvasmányok többségét PowerPoint alkalmazással formáztam meg, ugyanis a szövegdobozokat és a képeket itt lényegesen könnyebben tudom mozgatni, mint Word-ben. Az illusztrációkhoz régi diafilmeket, Freepik-ről származó képeket és a Twinkl anyagait használtam fel. Végül a könyvecskéket a lapozható könyveket imitáló Flipsnack-re és Issuu-ra töltöttem fel.
A polcokra felsorakoztattam a könyvborítókat, majd hozzájuk kapcsoltam a megfelelő elérési útvonalakat.
A könyvtár első polca |
A könyvtár második polca |
Néhány korábbról meglévő, általam felolvasott mesehanganyagot is feltöltöttem.
Időközben az egyik kolléganőm jelezte, hogy az elsős osztályának papírszínházas meséket vesz fel videóra, azokat küldi el nekik hétfőnként. Mivel nagyon jó munkakapcsolatban vagyunk, megkértem, hogy adja át nekem ezeket a felvételeket, hogy kölcsönözhetővé tehessem. Örömmel kapott az alkalmon, és készített újabb papírszínházas és a Mazsolából bábos felvételeket. Ezeket a videókat feltöltöttem YouTube-ra, de a szerzői jogi kitételek miatt ezek nem nyilvánosak, tehát csak linkek segítségével érhetők el. Így készítettem el "Lilla néni mesekuckó"-ját.
Mesekuckó |
Az olvasmányok rögzítése
Rendkívül fontosnak tartom, hogy a gyerekek a nyári szünet idején se hanyagolják el az olvasást, évek óta igyekszem különböző módszerekkel ösztönözni őket. A motiváció erősítésére a jutalmazás híve vagyok, de csak akkor, ha ez megalapozott. S ha már a digitális oktatásba olyannyira jól belejöttünk, egy online űrlapon rögzíthetik a gyerekek a napi olvasmányaikat, így ezen a módon követhetem erőfeszítéseiket. Az űrlapot Google alkalmazással készítettem (hatodik lépés), amiben csupán a gyerekek nevére, osztályára, az olvasmányra és a tetszés mértékére kérdezek rá.
Kíváncsian várom, hány olvasmányt rögzítenek a nyár folyamán a gyerekek! (A közzététel másnapjára már gyűlt is néhány!)
Információs oldalak:
Fontosnak tartottam, hogy a diákoknak és a szülőknek külön ismertessem a virtuális könyvtár célját, amit egy-egy hangüzenetben hallgathatnak meg. A szülők számára készített oldalon automatikusan indul el a hangüzenetem és egy videó, aminek segítségével a szülők körbejárhatják iskolánk könyvtárát.
A hetedik lépést tehát az információs szövegek megírása, rögzítése és a képanyag feltöltése, beszúrása képezte.
Ismertetés a diákoknak |
Ismertetés a szülőknek |
A virtuális könyvtár közzététele
Nyolcadik, utolsó lépésként elérkezett az ideje közzétenni, megosztani a munkámat a kiválasztott osztályokkal.
A közzétételhez a Fájl – Közzététel interneten menüben a Link közzétételét választottam. Ekkor kaptam meg a megosztható linket, amit aztán a tanulók a Google tantermükben kaptak meg.
Azt hiszem, rengeteg munka lesz még a könyvtárammal, hiszen illik folyamatosan fejleszteni, gazdagítani a kölcsönözhető állományt. Az állomány célja, hogy kedvet teremtsen az olvasáshoz, ötlet híján útmutatást adjon, lankadó lelkesedés esetén továbblendítsen.
Hosszú, szöszmötölős folyamat eredményeként készült el a virtuális könyvtár, s most nagy izgalommal várom, mennyien fognak kölcsönözni, s hányan rögzítik olvasmányaikat. Remélem, nagyon sokan lesznek!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése