Ha helyettesítenem kell, és nincs konkrét kérése a helyettesítendő kollégának, igyekszem olyan órát tervezni, amiben ötvöződik a szakóra, a könyvtárhasználat és a játék.
No, éppen egy ilyen helyettesítésbe csöppentem most bele, pici felkészülési lehetőséggel.
Énekóra - 7. évfolyam - adventi időszak.
Gyorsan lefuttattam magamban a szokásos programot:
- melyik osztály (összetétel, létszám),
- hol tartanak a könyvtárhasználati ismeretekben,
- milyen tantárgyat kell helyettesíteni,
- milyen kész / félig kész újrahasznosítható anyagaim vannak,
- a használandó forrásokat tekintve miből hány darabunk van a könyvtárban.
Így állt össze a mai könyvtári órám.
Amit tudtam:
- az adott 7.-es osztály a gimnáziumi tagozatra jár - válogatott, többségében jól tanuló gyerekek,
- az elmúlt tanévben online tananyagot küldtem ki nekik: (1. https://view.genial.ly/607ddb2a619e550d7633fb09/interactive-content-konyvtarhasznalat-61 2. https://view.genial.ly/60895e2814b9b80d2b214ad8/interactive-content-konyvtarhasznalat-62),
- nem árt gyakorolni a kézikönyvek használatát,
- több adventi feladatsorom, töredékem van,
- karácsonyi zenéket szeretnék becsempészni az órába,
- nagylétszámú osztály.
Lázas keresésbe kezdtem a fájljaim között, ami nem szép dolog egy könyvtárostól, dehát az élet úgy hozta, hogy az iskolai és az otthoni gépemet párhuzamosan használom. Meg is találtam mindent, amire emlékeztem, sőt olyat is, amiről megfeledkeztem.
Végül egy csaknem új feladatsort készítettem az órára, amit vetélkedő formájában kívántam levezényelni. Tapasztalataim alapján a vetélkedés nagymértékben motiválja a tanulókat, könnyebben emészthetőek az unalmasabb tevékenységek is.
A vetélkedő formája
Háromfős csapatokat terveztem. A gyerekek kivételesen maguk választhatták ki, hogy kivel szeretnének együtt dolgozni.
Online, menthető pontozótáblát kerestem, ezúttal ezt az applikációt (Score Count - Free Online ScoreBoard App) választottam:
Pontozótábla - Score Count |
Pillanatok alatt személyre szabtam a táblát: csapatok száma, fordulók, időzítő, színek, cím hozzáadása, majd a link mentése. (Érdemes lenne erről írni egy posztot?)
Egy látványos pontozótábla tovább növeli az óra pozitív kicsengését, profivá teszi a munkánkat.
A feladatok
1. Bemelegítő feladat - adventi szókereső
18 elrejtett szó, semmi különös. Ez egy nagyon régi anyag, nem is változtattam rajta. Bár ma már ilyen mezei szókeresőt nem készítek, mert szeretem kicsit felturbózni avval, hogy a maradék betűkből értelmes mondatot lehet összeolvasni.
2. Keresés a Magyar értelmező kéziszótárban
10 szó megkeresése hét perc alatt. A szavakat természetesen a karácsony szókincséből választottam. A legtöbb helyes megoldást készítők kapják a legtöbb pontot.
Sosem lehet elégszer gyakorolni a keresést! Mindig akad olyan gyerek, akinek az ábécé biztos használata, a hasáb és az élőfej értelmezése gondot okoz.
3. Zenefelismerés
Mivel énekóra keretében tartózkodtak nálam a diákok, karácsonyi zenéket kellett felismerniük. Hatot választottam erről a CD-ről:
Boldog karácsonyt! Celldömölk, Apáczai K., 2002. (DLCD 219)
A feladatlapon felsoroltam a zeneszámokat, a diákoknak csak a megfelelő sorrendet kellett jelölniük. Voltak egyértelmű darabok, de belecsempésztem a listába számukra ismeretlen dalokat is. (Jó alkalom volt egy kicsit beszélni pl. Bachról!)
- Mennyből az angyal
- Ó, gyönyörű szép...
- Pásztorok, pásztorok
- Kodály Zoltán: Karácsonyi pásztortánc
- Stille Nacht / Csendes éj
- Bach, J. S.: Air
4. Labirintus
Természetesen karácsonyi mintákkal készített, három különböző (harang, hóember, szán) labirintust választottam. (Forrás) A csapatok minden tagja más-más labirintust kapott. Így mindenki dolgozott. A csapat akkor lett készen, amikor mind a három diák végzett az útvonal helyes berajzolásával.
5. Szólások, közmondások a karácsonyról
Ennél a feladatnál O. Nagy Gábor: Magyar szólások és közmondások c. könyvéből kellett kikeresni ötöt. Három esetben a szólás magyarázatát kellett leírni, kettőnél pedig a jelentéshez kellett megkeresni magát a szólást/közmondást.
A feladatra 5 percet szántunk. A leggyorsabb és a legtöbb jó megoldást adó csapat kapta a legtöbb pontot.
6. Szógyűjtés
Ki tud több értelmes szót összeállítani 4 perc alatt a KARÁCSONY betűiből? A 'cs' betű lehet külön 'c' és 's' betű is, az 'ny' pedig lehet 'n' is! A lényeg, hogy egy szóban csak egyszer szerepelhetnek a betűk.
Reflexió
Az óra nagyon jó hangulatúra sikeredett. A feladatokat természetesen túlterveztem, a szógyűjtésre nem maradt időnk. A gyerekek motiváltsága, munkakedve mindvégig fent maradt.
Teljesítettük a célt: volt zene, volt kézikönyvhasználat - fűszerezve sok játékkal és adventi hangulattal.
Az órán használt segédanyagok:
- Boldog karácsonyt! [hangdokumentum] Celldömölk, Apáczai K., 2002. (DLCD 219)
- Magyar értelmező kéziszótár. Főszerk. Pusztai Ferenc. Budapest, Akadémiai K., 2011.
- Nagy Gábor, O.: Magyar szólások és közmondások. Budapest, Akkord, 2010.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése