Az év egyik legkedvesebb kiemelt napja számomra a magyar kultúra napja, mivel azon túl, hogy megemlékezünk a Himnusz születésnapjáról, szinte bármilyen témát választhatunk a foglalkozásunk számára. Ily módon minden évben más oldalát mutathatjuk meg a magyar kultúrának. A Himnusz ugyan kötelező elem mindenkor, de könnyen elkerülhetjük azt, hogy tanulóink elcsépeltnek érezzék, hiszen a tiszteletünket temérdek formában tudjuk kifejezni: közös szavalással, kirakóval, keresztrejtvénnyel, szókeresővel, szófelhővel stb.
A foglalkozások számos kompetenciát formálnak, ezek közül kiemelendőnek tartom a kulturális önazonosság értelmezésének és az emberi alkotás tiszteletének fejlesztését. Elengedhetetlen, hogy fáradhatatlanul formáljuk tanulóinkban a magyar kultúrához kötődő pozitív viszonyulásukat. Ezeken túl kifejezetten lényegesnek érzem, hogy a feladatok megoldása ne kényszerű, kipipálandó dolog legyen, inkább juttassa élményekhez a sokszor motiválatlan tanulókat! Ezekre az alapokra építkezve hozok létre minden évben új feladatsorokat.
S nézzük is, mit kínálhatunk ebben az évben alsósaink számára!
Az életkori sajátosságokat figyelembe véve már az alsó tagozaton tanulókat is bevonhatjuk a magyar kultúra napjának megünneplésébe. A figyelmük és érdeklődésük ébren tartásához a gyorsan, könnyen megoldható feladatokat érdemes a testüket is megmozgató feladványokkal ötvözni.
A foglalkozást segítheti egy előkészített prezentáció, például ez a Genially-val készített anyag:
- Néhány szó a magyar kultúra napjáról, Kölcsey Ferencről és a Himnuszról, majd a Himnusz meghallgatása Sinkovits Imre előadásában (Genially – 2-4. oldal)
- A Himnusz „előadása” (Genially – 5. oldal)
- Párok kialakítása
- Kirakó – Kölcsey Ferenc és/vagy a Himnusz kézirata
- Hungarikumok – kisfilm megtekintése (Genially – 6. oldal)
- Szókereső – hungarikumok
- Híres magyarok és magyar kutyafajták
- Kódbeírás (Genially – 7. oldal)
Közös szavalás - a Himnusz előadása
Kellékek:
31 db pici labda – rajtuk a Himnusz első versszakának egy-egy szava. Nagylétszámú osztály esetén plusz még annyi üres labda, hogy mindenkinek jusson egy.
A versmondás menete:
A foglalkozás bevezetése után állítsuk körbe a gyerekeket. Utasításként mondjuk meg, hogy a labdákat szét fogjuk gurítani, majd mindenki egy labdát vegyen magához. Gurítsuk szét a felcímkézett labdákat a tanulók elé/közé/mögé. (Ha lesz maradék labda, azokat belátásunk szerint szedessük össze!)
Vetítsük ki a Himnusz első versszakát!
Kérjünk meg egy tanulót, hogy szavanként olvassa fel a verset. Ha nagyobbak, mondhatják fejből is! (Ha 31-nél többen vannak, akkor azok a gyerekek olvassák/mondják a versszakot, akiknek üres labda jutott.)
A tanulók a labdákkal helyes sorrendben álljanak egymás mellé, nagy kört alakítva! Ezután a gyerekek megfelelő sorrendben olvassák fel a labdájukról a Himnusz szavait! Így ad tiszteletet együtt az osztály a Himnusznak és Kölcsey Ferencnek.
Kirakó
Kölcsey Ferenc és/vagy a Himnusz kéziratának kirakása. Ügyeljünk arra a kirakók előkészítésénél, vágásánál, hogy éppen megfelelő nehézségűek legyenek!
Hungarikumok
Nézzük meg a megosztott Genially-s prezentáción a hungarikumokról összeállított rövid képsort! Hívjuk fel a figyelmet a kísérőzenét adó hangszerre, a tárogatóra, hiszen ez is hungarikum! Ismertessük a hungarikumok nevét is.
A képsorban megjelenített hungarikumok:
- busójárás
- téliszalámi
- kürtőskalács
- puli kutya
- matyó hímzés
- szikvíz
- bűvös kocka
- makói hagyma
- Hortobágy (-i kilenclyukú híd)
- Túró Rudi
- + tárogató
Szókereső
A kisfilmben látott hungarikumokból készítsünk szókeresőt!
A szókeresőben tizenegyedikként szerepeljen a tárogató! Segítségként a 10, kisfilmben látott hungarikum nevét adjuk meg, mert a tárogatóra egy kérdés utal majd a feladat végén.
Híres magyarok – Magyar kutyafajták
Készítsünk elő annyi egyforma tárolóeszközt (pl. boríték) ahány csapatunk (párunk) van! Mindegyiken szerepeljen egy híres magyar (esetleg helybéli) ember neve. A tárolókban helyezzünk el két dolgot. Az egyiken szerepeljen a híres ember meghatározása két rövid mondatban. (Így a gyerekekkel megismertetünk egy-egy neves személyt.) A másik lapra nyomtassuk ki a magyar kutyafajtákból készített színes szófelhőnket! A borítékokat helyezzük el a foglalkozás helyszínén elszórva, úgy, hogy a gyerekeknek keresni kelljen. A híres ember neve legyen jól látható!
A híres emberek nevét nyomtassuk ki kis lapokra. A lapokat hajtsuk össze, tegyük be egy zsákba. Ebből húzhatnak a csapatok egy-egy nevet. A nevet tartalmazó borítékot kell megkeresniük. Majd el kell olvasniuk a személyről szóló egy-két mondatot. Ezután a szófelhőn meg kell találniuk a kilenc magyar kutyafajta nevét. Ne áruljuk el, hogy hányat tartalmaz!
- drótszőrű magyar vizsla
- erdélyi kopó
- komondor
- kuvasz
- magyar agár
- magyar vizsla
- mudi
- puli
- pumi
Kódbeírás
Készítsünk egy kódbeíró oldalt Genially vagy más alkalmazással (pl. Google Űrlap - erről a lehetőségről hamarosan írni fogok).
A kód két számjegyből áll:
1. számjegy – ennyi magyar kutyafajta van (9)2. számjegy – ennyi szín található a magyar zászlón (3)
A beírandó kód tehát: 93
Oklevél, ajándék
A foglalkozást az értékelés után lezárhatjuk oklevélkészítéssel és ajándékozással.
A Genially lehetőséget ad, hogy azon nyomban oklevelet készíthessünk a leggyorsabb gyerekek számára. A generált képet képmetszővel „kivágva”, egy word dokumentumba átmásolva ki is nyomtathatjuk.
Ajándékként adhatunk az alsósoknak egy kifestőt, amin valamilyen szép magyar motívumot lehet kiszínezni. (Pl. Markovics-Várnagy Piroska 2022-es BÚÉK grafikáját: http://www.piros-hungary.com/index.php/2022/01/04/buek-2022/)
A foglalkozáshoz szükséges feladatlapok letölthetők a következő két adat magadása után.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése