Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. január 15., vasárnap

Jigidi - online kirakó üzenettel - Petőfi 200 - Ötlet 2.

 A mai bejegyzésemben egy olyan online játszható kirakóra szeretném ráirányítani a figyelmet, amit láncfeladatos foglalkozásokon tudunk remekül használni. Ennek a puzzle-nak a szuper lehetősége: a sikeres játék végén megjeleníthető üzenet!

Ez a puzzle a Jigidi!

Példa a megfejtés utáni üzenetre

Nagyon kedvelem a különböző könyvtári foglalkozásokon a láncfeladatokat, amikor is az egyik feladat megoldása elvezet egy újabb feladathoz. 


A feladatok nehézségének körültekintő szintezése az egyik kulcsfontosságú teendő. A túl könnyű feladatok nem jelentenek kihívást, nem fejlesztenek, és unalmassá válnak.  Túl nehéz feladatok esetén az elakadás frusztrációt okoz, érdektelenséget vált ki. Éppen ezért körültekintően építsük egymásra a különböző típusú, éppen megfelelő súlyú feladványokat! Gondoskodjunk "mentőövekről", amik apró segítségek a továbbhaladáshoz, és előre meghatározott feltételek szerint igénybe is vehetők.  Ezekkel fenntartható a motiváció, elkerülhető a sikertelenség.

A láncfeladatok egyik lehetséges eleme a kirakó (puzzle), papír alapon vagy online. 


Előnyök és hátrányok:

A papír alapú kirakó hátránya, hogy ki kell nyomtatni esetenként több példányban is, a tartás és a tartósság kedvéért laminálni kell, aztán pedig a korcsoportnak megfelelő nagyságú darabokra kell metélni. A tárolás bonyolult, ráadásul minden alkalommal ellenőrizni kell, hogy megvan-e a kirakónak minden darabja. Egyetlen előnyét látom: a kézzelfogható puzzle-t akár ketten együtt is rakosgathatják. Az online kirakót azonos időben különböző eszközökön többen is játszhatják, olcsóbb az előállítása, viszont eszközt igényel a használata. 


A láncfeladatok egyik titka a feladatok közti kapcsolódási pontokban rejlik, azaz hogy az egyik feladattól a másikig elvezessen egy utasítás, egy link vagy egy üzenet. Papír puzzle esetén is van erre megoldás! Ezesetben a kirakandó képen kell elrejtünk egy szöveget. Online változatban is eljárhatunk ilyen módon, de mennyivel elegánsabb egy olyan megoldás, ahol a képkirakás befejezése után egy üzenet jelenik meg a képernyőn! No, ezt nem sok alkalmazás tudja!

(Egyébként a LearningApps minden sablonjába be van építve a visszajelzés lehetősége, így a "Csoportosítós kirakó" használatakor is élhetünk vele. Viszont ez a kirakó típus nem a klasszikus jigsaw puzzle, hanem annak egy variánsa.)

Korábban főként a Jigsaw Planet alkalmazást használtam, lássuk csak, hogyan!

Rászerkesztett szöveg

A kiválasztott képre rászerkesztettem az üzenet szövegét, majd így töltöttem fel az alkalmazásba. Hátrány azonban, hogy a kép megfelelő részeinek kirakásával olvashatóvá válik az üzenet, nem muszáj a teljes képet kirakni.

Aztán rátaláltam a Jigidire, ami pont megfelel a céljaimnak!


Egyáltalán nem nehéz a használata:

1. Egyszerű e-mailes regisztrálás után nemcsak játszhatunk, hanem saját tartalmakat is meg tudunk osztani.

2. Feltöltöm a kiválasztott képet, majd a jobb oldalon található csúszka segítségével beállítom a kép darabdszámát (12-280 db). A 15 éppen meg is felel, hiszen nem az a cél, hogy órákig rakosgassák a kirakót a játékosok. Végül rákattintok a zöld hátteres Create gombra.

3. A kirakó beállításai - Ekkor megjelenik a kép, mellette jobb oldalon láthatjuk a darabszámot, a kommentek és a megoldások számát, alatta pedig a játékot indító gombot (Solve puzzle).


A kép alatt könyvjelzőzhetjük a kirakót (későbbre halasztás), riportolhatjuk, ha valamilyen érdeket sért a kép (Report), és megoszthatjuk különböző formában a kirakónkat (Share).

Title - ide írhajuk be a kép címét.

Description - itt adhatunk leírást a feladatról. Ez lehet akár utasítás vagy bármilyen háttérinformáció.

Cím, leírás, kulcsszavak

Keywords - kulcsszavak - szóközökkel elválasztva. A kulcsszavak segítik a kirakó visszakereshetőségét.

Show message on completion - üzenet megjelenítése, ha befejeződik a kirakás. Állítsuk át a gombot, hogy aktiválódjon ez a lehetőség! Aktiválás után felugrik egy szövegdoboz, ide gépeljük be a megjelenítendő szöveget! 

Üzenet a játék végére

Attribution - lehetőségünk van megadni a kép forrását, tulajdonosát.

Tulajdonos, publikálás

Publish puzzle on Jigidi - a kirakó publikálása. Kiválaszhatjuk a kirakónk tárgykörét és a képhez fűződő jogosultságunk formáját.

Végül jobbb oldalon a zöld hátterű "Save & Publish" gombra kattintással elmenthetjük és a fentiek szerint nyilvánossá tehetjük a kirakónkat.


4.  A megosztási lehetőségeket a feltöltött kép alatti Share gombra kattintva érjük el.

Megoszthatjuk a kirakónkat a közösségi médiában (Social media), beágyazhatjuk a képet blogba, honlapba, és megoszhatjuk elektronikus levélben. A szövegdobozokba a címzett e-mail-címén kívül a magunkét is meg kell adnunk, és akár üzenetet is küldhetünk a címzettnek.


5. A kirakó URL-jének kinyerése

Solve puzzle zöld gombra jobb egérgombbal klikkeljünk, válasszuk a Link címének másolása lehetőséget. Következő lépésként a link címét illesszük be a munkánkba, vagy akár egy QR-kód generálóba.

   A link:   https://www.jigidi.com/solve/hx36cfxt/petofi-sandorne/


Ezt a linket vagy ezt a QR-kódot adjuk meg a láncjátékunkban!

Így fest a próbakirakóm, üzenettel a végén!

Jigsaw puzzle - Petőfi Sándorné

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése