Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. március 24., péntek

Szelfizz versekkel! - Költészet napja megúszósan

A költészet napját 2022-ben sem hagyományos módon ünnepeltük meg. Ezúttal nem a digitális oktatás, hanem egyéb körülmények miatt tértem el a megszokottnak mondható könyvtári foglalkozástól. Az 5-12. évfolyamos tanulóink az iskola 14 kiemelt pontján olvashattak a helyszínhez választott magyar, főként kortárs költeményeket. 

Az ünnepre hangoló plakát az aulában

A versek mellé egy-egy QR-kódot helyeztünk el, melyek megnyitásával egy-egy űrlaphoz juthattak el a programban részt vevők. Egy kérdés megválaszolásával és a helyszínen készített, majd feltöltött szelfivel bizonyíthatták, hogy elolvasták, értelmezték a verset. Az aulában a Nyugatos írókról és költőkről szóló 6 plakátot állítottunk ki, melyeket az egyik 11. osztály tanulói készítettek. A poszterekhez is kapcsoltunk egy feladatot, aminek érdekessége, hogy a tablók készítői fogalmazták meg a munkájákhoz kapcsolódó egy-egy kérdést.

A tanulók feladata: elolvasni a kifüggesztett verset, szelfizni a verssel, megnyitni a vershez tartozó űrlapot, válaszolni a vershez tartozó egy kérdésre, feltölteni a szelfit, elküldeni az űrlapot.

A felhívás szerint „A legtöbb űrlapot beküldő osztály (figyelembe véve arányosan az osztálylétszámot is) tortát nyer!”

Időtartam: A versek ünneplésére 4 munkanapot kaptak a tanulók.

Izgatottan vártam, hogy milyen lesz a program fogadtatása. Már első nap, amikor 10 óra körül beértem az iskolába, verset olvasó, feladatokat megoldó, jókedvű gyerekekkel találkoztam. Az űrlapokon pedig már gyűltek a megoldások.

A 14 vershez, feladathoz 1348 megfejtés érkezett a kb 460 fős célközönségtől.

A „projekt” előkészítésének menete:

  1. A lehetséges helyszínek kiválasztása
  2. Versválasztás a helyszínekhez
  3. Versenként egy kérdés megfogalmazása
  4. Űrlap elkészítése (név/nevek; osztály; szelfi feltöltése; kérdés)
  5. QR-kód generálása minden űrlaphoz
  6. Versenként egy A4-es lap megszerkesztése (vers, esetleg kép, QR-kód)
  7. Versek laminálása – főként, ha kültériek
  8. Versek kitétele

Az űrlap a feltöltött szelfiket egy-egy külön mappába gyűjti. A költészet napjának lezárasaként készítettünk egy válogatást a legjobb szelfikből, ezeket kinyomtattuk, és a könyvtárban állítottuk ki. A gyerekek örömmel nézegették a viccesebbnél viccesebb képeket.

A helyszínek és a versek:

  • Tornacsarnok bejáratának környéke - Gáti István: Egy futócipő emlékiratai
  • Előadó, 1. emelet - Kemény Zsófia: Naprendszer
  • Előadó, földszint - Bertók László: Áram, mit a szív s a rekeszizom
  • Büfé - Varró Dániel: Kávéház
  • Könyvtár - 2 vers - Vörösmarty Mihály: Gondolatok a könyvtárban; Somkuti Gabriella : Az írás története
  • Ebédlő - Jankovich Ferenc: Az egyszeri- kétszeri fánk
  • Brenner szobor - Kerekes Károly O. Cist.: Miről mesél a zsidai kis harang?
  • Átjáró folyosó - Somfai Anna: Nyolc perc 
  • Infó terem - Kovács András Ferenc: Jackie, a kompjúter egere
  • Kápolna emelet - Weöres Sándor: Kereszt-árnykép
  • Kápolna földszint - ide végül nem tettem - Gárdonyi Géza: Írás a Bibliába
  • Aula kápolna melletti fala - itt a 6 Nyugatos plakátot helyeztük el
  • Technika terem - Kosztolányi Dezső: Lámpafény
  • Udvar - József Attila: Kertész leszek

 

Értékelés, jutalmazás:

A beérkezett válaszokat a nálam gyakornokoskodó hallgató összesítette. Eltávolította a rossz válaszokat, majd összegyúrta az adatokat. Az első három legaktívabb osztály eredménye között annyira pici volt az eltérés, hogy úgy döntöttünk, eltérünk a kiírástól. A három, arányaiban legtöbb értékelhető képet feltöltő osztályt jutalmaztuk csokival.

 Ide kattintva másolatokat készíthetsz a Google dokumentumaimról:

  • Példák űrlapra: 1, 2, 3

Bátran ajánlom, hogy - az iskolátok jellegére átszabva - próbáljátok ki Ti is a „Szelfizz versekkel!” programot!





Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése