Isten hozott!

Ne hagyd, hogy a rossz legyőzzön téged; te győzd le a rosszat jóval!

(Róm 12,21)


Elköltöztünk

2023. június 1., csütörtök

A kőszívű ember fiai - Vetélkedő 7. osztályosoknak

A "Tanulj játszva, játssz tanulva!" mottómat érvényesnek találom a kötelező olvasmányok esetében is. Több mint tíz éve kezdtem ezekhez az olvasmányokhoz vetélkedőket készíteni. Akkortájt még nagyon divatos volt a "Magyarország, szeretlek!" televíziós műsor, amit szerettem én is. Azóta sok idő telt el, tévés előfizetésünk sincs, vetélkedőket sem nézek. Viszont az említett játék alapján már több könyvtári foglalkozást is terveztem és valósítottam meg, közülük kedvencem az Egri csillagok, szeretlek! vetélkedőm. (Az ilyen típusú vetélkedők közül meg is osztottam 2014-ben a júniusi iskolai természettudományi táborba készítettet : Vetélkedő nyári táborba .)
Ebben a posztomban Jókai Mór: A kőszívű ember fiai című művéből összeállított vetélkedőt mutatom be.
 


Talán érdemes egy kicsit elidőzni azzal, hogy milyen előnyei lehetnek a kötelező olvasmányok játékos feldolgozásának!

Aktív részvétel: A játékos forma lehetővé teszi, hogy a diákok aktívan vegyenek részt az olvasmány feldolgozásában. Az interaktivitás által élvezetesebbé válik az olvasott történet, valamint a tanulók eljuthatnak az olvasmány mélyebb megértéséhez. A cselekmény és a karakterek életre kelnek számukra, ami által mélyebb emocionális és intellektuális kapcsolatot építenek ki velük.

Emelkedő motiváció: A játékosított könyvtári órák motiválhatják  a diákokat az olvasásra. A tanteremtől eltérő környezetben a diákok örömmel vesznek részt  a foglalkozásokon. A jól összeállított vetélkedők, szabadulószobák, rejtvények által nő az érdeklődés és az elkötelezettség az olvasás iránt.

Maradandó tudás és élmény: A játékos feldolgozás segíti a tanulókat abban, hogy hosszú távon is emlékezzenek az olvasottakra. Az élményalapú tanulás, a közös játékok és a kihívások lehetővé teszik, hogy az olvasmány élménye mélyen beivódjon az emlékezetükbe, és az olvasmány könnyebben visszaidézhető legyen a későbbiekben is.

Csapatmunka és kommunikáció: A játékos foglalkozások lehetőséget adnak a diákoknak arra, hogy csapatban dolgozzanak, kommunikáljanak és megosszák gondolataikat a kötelező olvasmányról. A közös játékok és feladatok ösztönzik a tanulókat a kooperatív munkára és a problémamegoldásra, valamint segítenek fejleszteni a kommunikációs és együttműködési készségeiket.

Kreatív gondolkodás: A játékos formában történő olvasmányfeldolgozások ösztönzik a diákok kreatív gondolkodását és kifejezőkészségét. A játékok, a dramatizálás és a kézműves tevékenységek lehetőséget adnak nekik, hogy saját értelmezésüket és elképzeléseiket mutassák be az olvasott mű alapján. Ezáltal fejlődik a kreativitásuk és a rugalmas gondolkodásuk.

Hosszú távú hatás: A játékos formában történő olvasmányfoglalkozások az adott könyvvel kapcsolatos élményeket gyarapítják, emellett a hosszú távú hatásuk is pozitív lehet. Az ilyen élmények meghozhatják a diákok kedvét az olvasáshoz általában is, ami aztán segíthet abban, hogy folyamatosan fejlesszék az olvasási képességeiket és felfedezzék a könyvek világát.
A vetélkedő

A kőszívű ember fiai című regény alapján készített vetélkedő az MTVA Magyarország, szeretlek! műsora ihletésére készült. A feladatokat iskolai keretekre adaptáltam. Bármekkora osztály három csapatban versengve oldhatja meg a feladatokat. A játékmester a tanár, akinek nem árt, ha van egy segítő asszisztense is. Nálunk én (könyvtárostanár) szoktam vezetni a játékot, a segítőm az osztályt kísérő magyartanár.

Eszközigény:
  • digitális tábla a feladatok és a pontozótábla kivetítésére;
  • internet - időzítő, szerencsekerék;
  • előre kinyomtatott feladatok;
  • jelző / csengető eszközök (recepciós csengő) vagy telefonos applikáció (pl. Desk Service Bell, Crowd Buzzer);
  • "bomba" (pl.  doboz, Tic Tac Boom telefonos applikáció vagy időzítős videó).


A vetélkedő feladatait ActiveInspire szoftverrel készítettem digitális táblára. Majdnem minden oldal interaktív, ellenőrzötten működik minden. 

A feladatok:

1. Ki vagyok én? Mi vagyok én?
A feladat a lehető legtöbb név, fogalom megfejtése 2 perc alatt. A csapatok egymás után játszanak. Kiválasztanak maguk közül egy főt, aki kézbe kap 11 kártyát. A kártyán olvasható nevet, fogalmat úgy kell körülírnia, hogy a csapattársak rájöjjenek, mi áll a lapon. Minden jó megoldás 1 pontot ér. Ha a fő játékos kimondja a lapon álló szót, azért a csapat nem kap pontot.



2. Rendezés
a) Szereplők - 15 szereplő keresi a fő jellemzőjét.
b) Események - A regény 10 fontos eseményét kell sorrendezni.
c) Kirakó - képfelismerés.

A szereplők és az események párosítását a csapatok párhuzamosan végzik. Minden jó megoldás 1-1 pontot ér. A kirakónál a jelenetet kell tudni értelmezni. Itt a leggyorsabb csapat kap pontot.

3. Szóbeszéd
A csapatok egymás után szerepelnek. A soron lévő csapat kiválaszt a tagjai közül három embert. A harmadik személy elvonul egy olyan helyre, ahol nem hallja a játékot. Az első személy felolvassa a kézbe kapott szöveget a második személynek. Ezután visszajön a harmadik, akinek a második személy fejből elmondja, amit hallott. Végül a harmadik is visszamondja a hallottakat. Akkor jár a csapatnak pont, ha a szövegből előre meghatározott öt szó közül egy-egy elhangzik.
Tehát öt kitüntetett szót kellene tudni felidézni a szövegből.
A három csapat három különböző, de azonos nehézségű szöveget kap.


4. Vetítő
Ezúttal nem filmrészleteket játszunk be, hanem állóképeket mutatunk meg. A kép bemutatása után kivetítjük a hozzá tartozó kérdést. Minden képnél a leggyorsabb csapat nyeri el a válaszolás jogát.

5. Lista
Három témakörban kell listát alkotni. Listánként 2-3 percet adjunk a csapatoknak. A legtöbb elemet tartalmazó felsorolást megalkotó csapat válaszolhat. Annyi pontot kap a csapt, ahány tételt fel tudnak sorolni. Ha a vállalást nem tudják teljesíteni, akkor a másik két csapat kapja megosztva a szerzett pontokat.
a) Szereplők
b) Helyszínek
c) Fejezetcímek

6. Ketyegő
Az egyik legizgalmasabb játék. Minden csapat kiválaszt 3-3 tagot, akik a játékmesterrel együtt egy kört alkotnak. A különböző csapatok játékosai felváltva foglalnak helyet. A játékmester elindít körben egy "bombát" (nálunk ez egy feldíszített doboz), a segéd pedig elindítja a 3 perces videót. A játékvezető egy-egy villámkérdést tesz fel, amire a soron lévő játékosnak jó választ kell adnia. A dobozt csak akkor adhatja tovább, ha jó a felelet. (A játékmester addig tesz fel újabbnál újabb kérdéseket, amíg a soronlévő játékos jó választ nem ad.) Amelyik csapat tagjánál robban a doboz - nem kap pontot. A másik két csapat - a tagok által gyűjtött jó válaszokért 1-1 pontot kap + a vesztes csapat pontjait felezve.
45 kérdést készítettem, ha a végére ér a játékvezető, akkor kezdheti elölről a kérdezést. (Tavaly erre szükségünk volt, mert a gyerekek alig tudták a válaszokat. Sajnos.)

7. Vaktérkép
A feladat a regényben szereplő három helyszín minél pontosabb megjelölése térképen. A csapatok egymás után következnek, mindenki csak egy feladatot kap, amit húzással dönthetünk el. Mindegyik térképhez két kérdés tartozik.

 

8. Ki nevet a végén?
A legszórakoztatóbb játék a vetélkedő legvégén, melyben a szerencse nagyon nagy szerepet játszik.
Három vicces kérdés a könyvből, tippelős válaszadással.

A forrásként használt kiadás bibliográfiai adatai:
Jókai Mór: Az arany ember. Budapest : Szépirodalmi Kvk, 1973. 527 p. ; 21 cm 

A játékmester felolvassa a kérdést, mire minden csapat leírja a tippjét. A helyes válaszhoz legközelebb eső tippet adó csapat pörgethet a szerencsekerékkel. A kiforgatott szám lesz a csapat pontja.

Ennél a feladatnál rendszerint már csaknem tombol az osztály, remekül érzik magukat. 

Az időfaktor
Célszerű előre megtervezni, hogy a vetélkedő mely részeit szeretnénk mindenképp lejátszani, érdemes esetleg sorrendet felállítani a feladatok között. Az egyes osztályok nagyon különböző tempóval haladhatnak, de tapasztalatom, hogy két tanóra alatt végigjátszható mind a 8 feladat.

Mi kell a sikeres vetélkedőhöz?
  • az olvasmány ismerete;
  • jól kommunikáló és rugalmas játékmester, asszisztens;
  • jól előkészített feladatok, segédletek, technika;
  • megfelelően tágas, célszerűen átrendezett terem;
  • jutalmak és motiváció;
  • barátságos légkör.

Néhány technikai információ
A képek forrása a flipchart Jegyzetböngészőjében az egyes oldalaknál találhatóak.
A felrobbanó bombás videót kettő YouTube videóból állítottam össze a Veed.io alkalmazással. 
A szerencsekereket Picker Wheel alkalmazással készítettem.
A forgatókönyvet érdemes a magunk számára kinyomtatni, kézben tartani. Ezért is alkalmaztam nagyobb betűméretet. 
Azoknál a játékoknál, ahol nem a gyorsaság számít, vagy nem egyszerre oldják meg a feladatokat, ki szoktam sorsolni a csapatok sorrendjét.
Érdemes színes papírra nyomtatni a párhuzamos feladatokat.



A flipchart, a vetélkedő forgatókönyve, a nyomtatandó feladatok és egy egyszerű kivetíthető pontozótábla egyben letölthető innen.

A naplót a neved és az e-mail-címed megadása után kaphatod meg. Lehet, hogy a levelem a Promóciók vagy a Spam mappában landol!


    Örülök, ha kapok visszajelzést a munkámról!

    Nincsenek megjegyzések :

    Megjegyzés küldése